Logo mooiboxtel.nl
Een situatietekening van de PHS-plannen tijdens een eerdere informatiebijeenkomst.   | Fotonummer: dfedf7
Een situatietekening van de PHS-plannen tijdens een eerdere informatiebijeenkomst. (Foto: Ruud van Casteren)
PHS

Stikstofwetgeving nog steeds onzekere factor in PHS-project

  Politiek

Boxtel - De problematiek rondom de stikstofwetgeving (PAS) is de grote onzekere factor in de uitvoer van de plannen rondom Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dat bleek dinsdagavond in een bijpraatsessie voor de gemeenteraad inzake de PHS-plannen. Toch was er ook goed nieuws te melden: zo blijft een hellingbaan in de aan te leggen fietstunnel op Tongeren tóch in zicht en probeert Boxtel aansluiting te vinden bij het door het Rijk gepresenteerde 'OV Toekomstbeeld voor 2040' om extra geld in kas te krijgen.

De onzekerheid rondom de PAS-regels hangen momenteel als een zwaard van Damocles boven zo'n 300 projecten in Nederland, waaronder de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK), onderdeel van het PHS-project. Kern van het probleem is de Nederlandse interpretatie van Europese regelgeving om stikstofuitstoot te beperken. Die deugt mogelijk niet, waardoor de hoogste Nederlandse bestuursrechter, de Raad van State (RvS), de wetgeving door het Europees Hof moest laten beoordelen. Inmiddels is er een uitspraak, maar die moet worden geïnterpreteerd. Bovendien hebben alle zaken die met de wetgeving te maken hebben ondertussen maanden vertraging opgelopen. De RvS heeft aangegeven Boxtel bij de afhandeling van die zaken géén voorrang te verlenen. Daarom volgt duidelijkheid mogelijk pas dit najaar. Tot die tijd liggen de Boxtelse beroepsprocedures te wachten bij de bestuursrechter en kan de aanleg van de VLK niet worden gestart.

Toch hoeft Boxtel niet lijdzaam af te wachten, zo laat dinsdag ambtelijk medewerker Clementine van der Meijden weten. Onze gemeente volgt de andere zaken bij de RvS rondom de stikstofregelgeving nauwgezet. De eerste geluiden uit een zitting eerder op de dag zijn wat dat betreft volgens Van der Meijden hoopgevend. Toch is dat niet genoeg om alle aanwezigen gerust te stellen. Er volgen vragen over of Boxtel ook een plan B heeft liggen voor de VLK, mocht de PAS-regelgeving door de rechter van tafel geveegd worden. Volgens PHS-projectleider Ludwig van Duren en Van der Meijden is de kans daarop niet heel groot, mede omdat de RvS daarmee zo'n 300 Nederlandse projecten onmogelijk maakt of op zijn minst een enorme vertraging en kostenstijging in de maag splitst. De vertraging die de VLK nu al heeft opgelopen verwacht Boxtel in te kunnen lopen tijdens het vervolg van het PHS-project door verschillende werkzaamheden te combineren. Die worden nu ambtelijk al voorbereid. Meer waarschijnlijk is dat Boxtel wordt gevraagd extra wetenschappelijk onderzoek te doen naar de gevolgen die de VLK heeft op de stikstofuitstoot.

Positief
Van Duren en Van der Meijden kunnen ook positief nieuws melden. Zo ligt de aankoop van gronden rondom het PHS-project op schema en slaagt de gemeente erin met steeds meer grondeigenaren waartegen een onteigeningsprocedure werd gestart toch tot een koopovereenkomst te komen. Daarom is de verwachting dat voor het eind van dit jaar de eerste plannen rondom de verbreding van de Keulsebaan ter inzage kunnen liggen. Verder probeert de gemeente met behulp van de provincie aansluiting te vinden op het 'OV Toekomstbeeld voor 2040', waarmee mogelijk 1,5 miljard extra voor het Brabantse OV ter beschikking komt. De aanwezigen durven daarmee alweer te dromen van het saneren van meer overwegen, of zelfs de aanleg van een tweede fly-over voor het spoor ter hoogte van Liempde. De projectleider tempert de verwachtingen enigszins, aangezien zo'n ongelijkvloerse spoorkruising honderden miljoenen euro's zal kosten.

Wat betreft de fietstunnel in het verlengde van de Tongersestraat houdt de gemeente de optie open toch een hellingbaan voor de fietsaansluiting op Tongeren aan te leggen. Eerder stelde de wethouder nog dat zo'n hellingbaan te duur was. Heel concreet zijn die plannen nog niet, "maar we hebben nog tijd", geeft Van Duren aan. De aanleg van de fietstunnel staat als laatste deelproject binnen het PHS-pakket op de planning. En zeker met de onduidelijkheid rond de PAS-maatregelen is het niet waarschijnlijk dat de fietstunnel snel gerealiseerd wordt.

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>