Afbeelding
Foto: Mark van der Pol

Boxtel moet waarschijnlijk portemonnee trekken om hinder PHS in te perken

Algemeen

Boxtel - De inkt van de brief was ‘amper droog’, maar toch kon wethouder Herman van Wanrooij dinsdagavond al melden dat Boxtel waarschijnlijk niet hoeft te rekenen op een extra bijdrage vanuit Den Haag om hinder die voor omwonenden ontstaat door langs denderende goederentreinen in te perken. Naar schatting 3.000 Boxtelaren zullen door de realisatie van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) extra overlast ervaren. Door de uitvoering van PSH zullen fors meer goederentreinen over het traject Meteren-Boxtel rijden, naast de vele passagierstreinen die er nu al overheen razen.

Zo’n 3.000 Boxtelaren die binnen een straal van 250 meter van het spoor wonen gaan hinder ervaren door de realisatie van programma PHS, zo liet de wethouder dinsdag tijdens de gemeenteraadsvergadering weten. Hij doet dit nadat vanuit de raad vragen gesteld werden naar aanleiding van een onlangs verschenen TNO-rapport. Het onderzoeksinstituut rekende voor dat omwonenden van het traject Meteren-Boxtel fors meer geluids- en trillingshinder zullen ervaren dan voorheen werd gedacht.

Deze hinder valt echter binnen de wettelijke normen, waardoor er geen grote bereidheid is vanuit het Rijk om de portemonnee te trekken om overlast te beperken, zo laat de wethouder weten. Hoewel het ministerie schriftelijk aangeeft te onderzoeken of er effectieve maatregelen tegen de overlast te nemen zijn, is in dezelfde brief te lezen dat er slechts beperkt budget beschikbaar is. Omdat de maatregelen ‘bovenwettelijk’ - en dus niet noodzakelijk - zijn wordt daar in de planning geen rekening mee gehouden. Dit heeft tot gevolg dat de gemeenten langs de PHS-route waarschijnlijk zelf voor een deel van de kosten van overlastbeperkende maatregelen moeten opdraaien.

Van Wanrooij gaf dinsdagavond aan de brief van de Rijksoverheid nog goed te moeten bestuderen omdat ‘de inkt amper droog’ was toen de raadsvergadering begon. Wel zegde hij toe dat Boxtel alles in het werk zal zetten om toch maximale steun vanuit Den Haag te ontvangen. Overigens is niet de hele brief reden tot mineur: de staatssecretaris geeft aan te onderzoeken in hoeverre een lagere passeersnelheid van goederentreinen kan bijdragen tot minder overlast langs het spoor.

Uit de krant