Het parkeerbeleid in het centrum wordt onder de loep genomen. Mogelijk wordt het betaald parkeren daarbij uitgebreid.
Het parkeerbeleid in het centrum wordt onder de loep genomen. Mogelijk wordt het betaald parkeren daarbij uitgebreid. Foto: Marie Fick

Parkeerbeleid centrum onder de loep

Algemeen

Boxtel - De gemeente gaat de komende tijd het parkeerregime in het centrum onder de loep nemen. Daarbij wordt overwogen om de parkeercapaciteit uit te breiden, bijvoorbeeld in de Annastraat of bij Hoogheem. Ook wordt mogelijk betaald parkeren ingevoerd in de Stationsstraat en Breukelsestraat.

Er komt een grootschalig parkeeronderzoek in het centrum van Boxtel. Dat meldt het college van B & W in de begroting voor de komende jaren. Daarbij wordt de parkeerbehoefte geanalyseerd en waar nodig uitgebreid. Voor het parkeeronderzoek is een bedrag van 200.000 euro gereserveerd. Er wordt eveneens ingezet op strengere handhaving, waardoor de gemeente minder geld misloopt.

Hoogheem en Annastraat
Onderdeel van het onderzoek is ook de parkeerbehoefte aan de randen van het centrum. Daar is volgens het college met name voor medewerkers van bedrijven en ondernemers vraag naar uitbreiding van de parkeermogelijkheden. De omgeving van Hoogheem en de Annastraat zijn in beeld om extra parkeergelegenheid te realiseren.

Opmerkelijk, want in de lijst met bezuinigingen die de begroting dit jaar vergezelt geeft datzelfde college aan de uitbreiding van de parkeerruimte bij Hoogheem twee jaar op te schuiven. Daarmee zou zo’n 14.000 euro bespaard moeten worden omdat de kosten dan uit het potje van de parkeeropbrengsten gehaald kunnen worden.

‘Plannen te duur’
De VVD-fractie reageerde geschrokken op de plannen en vroeg wethouder Fred van Nistelrooij afgelopen week dan ook af te zien van de parkeerplannen. Fractievoorzitter Rob Kuppens noemde deze duur en onwenselijk in tijden van financiële schaarste.

Van Nistelrooij wees hem er echter op dat in het bedrag van twee ton ook de uitvoering van parkeermaatregelen zit. “Voor de duidelijkheid; er wordt géén nieuw parkeerbeleid ontwikkeld”, aldus de wethouder. “Wat we doen is de parkeerbehoefte in en om het centrum gaan evalueren en wij verwachten, ook op basis van meldingen die we hebben gehad, dat er uiteindelijk behoefte is aan uitbreiding op sommige plekken.”

Dat onderzoek was eerder nog niet mogelijk omdat de resultaten dan ‘vervuild’ waren geraakt door de effecten die de coronapandemie heeft op het verkeer.

Exit Move’31
Het is niet de enige wijziging in de verkeersplannen. Zo wordt definitief afscheid genomen van de term Move’31. Mede omdat door het uitlopen van PHS de verkeerssituatie in en om het centrum later onder handen genomen kan worden. Vanaf nu staan de verkeersplannen bekend als Mobiliteitsvisie 2040.

Het komend jaar wordt een onderzoek gestart naar de verkeersontwikkeling de komende twintig jaar. Voor dit onderzoek heeftde gemeente 50.000 euro gereserveerd. Eveneens in 2022 wordt een nieuwe inventarisatie gemaakt van de kosten van het PHS-project. Ook kwam Van Nistelrooij terug op de toezegging dat er een onderzoek komt naar een vrachtwagenverbod op de Kalksheuvel/Kapelweg. Dat gaat van start als de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg wordt aangelegd. Dat is naar verwachting in 2023.

Uit de krant