Het praktijkverkeersexamen in Boxtel. Fatbikes zijn uitgesloten van deelname, maar basisschoolkinderen gebruiken deze praktisch niet.
Het praktijkverkeersexamen in Boxtel. Fatbikes zijn uitgesloten van deelname, maar basisschoolkinderen gebruiken deze praktisch niet. Foto: archief MooiBoxtel

Verkeersexamen zonder fatbikes geeft in Boxtel geen problemen

Jeugd

Ze zijn snel, trendy en geluidloos. Trappen is nauwelijks of niet nodig. Fatbikes: ze duiken zo ongeveer overal op, vaak met kinderen op het zadel. Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft deze variant op de e-bike uitgesloten van het praktisch verkeersexamen. Dat lijkt voor Boxtelse basisscholen vooralsnog geen probleem.

Mayke van Drunen, directeur van De Beemden, geeft aan dat haar school de richtlijnen van VVN volgt. ,,Fatbikes mogen dus niet aan het verkeersexamen meedoen, reguliere e-bikes wel, op de laagste stand, met een volle accu. Onze leerlingen hebben nog geen fatbikes, op de middelbare school ligt dat wel anders. Gezien de huidige trend verwacht ik dat het niet heel lang duurt voor ook basisschoolkinderen erop rondrijden, helaas.”

De Angelaschool neemt net als De Beemden deel aan het praktisch verkeersexamen, dat in de week van 27 mei plaatsvindt. De precieze datum weet intern begeleider Renske Jacobs niet direct te noemen. ,,Ik voorzie geen problemen.” Datzelfde geldt voor De Spelelier. Leerkracht Jesse van Wel reageert: ,,Wij hebben geen leerlingen met een fatbike. Als dat wel zo was, lieten we ze met zo’n vervoermiddel niet aan het examen meedoen, conform de visie van VVN.” Overkoepelend schoolbestuur Talentis heeft nog niet gereageerd op vragen van de redactie over de kwestie.
De Molenwijkschool in Boxtel en de Lennisheuvelse basisschool Sint-Theresia slaan dit jaar het verkeersexamen over. Het vraagstuk speelt daar dus niet. Babs Vervoort, bovenbouwcoördinator van de Molenwijkschool: ,,Wij nemen eens per drie jaar deel, nu niet. Ik zie ook geen leerlingen met een fatbike bij ons, maar het onderwerp leeft wel bij hen. Er zijn ouders die er een hebben, en die fietsen, als ze je zo kunt noemen, zijn natuurlijk nogal snel. Daar praten de kinderen over.”

Directeur Evert-Jan Hulshof van VVN: ,,Wij vinden dat er specifieke regels moeten komen voor fatbikes om de verkeersveiligheid te waarborgen. Ze passen volgens ons niet binnen de categorie fietsen.” Hulshof doelt op de snelheid die de tweewielers kunnen bereiken, soms zonder te trappen. De elektromotor geeft legaal ondersteuning tot 25 kilometer per uur. Opvoeren is echter eenvoudig en dan wordt soms wel veertig kilometer per uur of meer gehaald. ,,Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties en onvoorspelbaar gedrag op de weg”, aldus de directeur. ,,Deze vervoermiddelen lijken ook op snorfietsen en brommers, dit kan verwarring veroorzaken.”

VVN pleit dan ook voor een minimumleeftijd voor het berijden van een fatbike en een helmplicht. De organisatie is geen tegenstander van de trendy tweewieler op zich. ,,Nee, zeker niet. Maar we willen dat ze veilig en verantwoord gebruikt worden.”

Dit artikel verscheen eerder in Brabants Centrum. Meer van deze artikelen lezen? Download dan de BC-app via Google Play Store of Apple AppStore.

Uit de krant