Het voorlopig ontwerp van de fietstunnel.
Het voorlopig ontwerp van de fietstunnel. Foto: ProRail

Boxtel moet mogelijk extra stikstofrechten kopen voor PHS

Algemeen

Boxtel - De gemeente Boxtel moet mogelijk alsnog extra stikstofrechten kopen voor de uitvoer van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) vanwege een wijziging in de stikstofregulering. Dat schrijft wethouder Fred van Nistelrooij in een raadsinformatiebrief. Ook door de stikstofruimte van andere projecten in te zetten kan mogelijk een oplossing gevonden worden.

In een uitgebreide informatiebrief stelde de wethouder de gemeenteraad donderdag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het PHS-dossier. Dat lag een lange tijd stil wegens de Stikstofcrisis, zoals heel veel grote projecten in Nederland.

Bijna een jaar geleden leek het erop dat Boxtel er dan toch eindelijk uit was. Projectmanager Ludwig van Duren kon toen vertellen dat dankzij een overeenkomst met een agrariër het stikstofprobleem ‘nagenoeg opgelost’ was.

Te vroeg gejuicht?
Nu lijkt het er echter op dat Boxtel te vroeg heeft gejuicht. “Door allerlei ontwikkelingen, en onduidelijkheden, veranderingen in rijks- en provinciale regeling ten aanzien van saldering, de nieuwe Aerius-tool en recente jurisprudentie met nieuwe inzichten, ligt er op dit moment nog geen ondertekende overeenkomst voor”, schrijft de nieuwe verkeerswethouder aan de raad.

Boxtel is in overleg met adviseurs en advocaten over het opstellen van zo’n overeenkomst. Dat blijkt geen sinecure, omdat de stikstofaanpak volop in ontwikkeling blijft. “Het meest actuele inzicht (eind mei 2021) is dat als gevolg van een aanpassing van een provinciale beleidsregel de aangekochte hoeveelheid stikstof zeer waarschijnlijk onvoldoende is”, brengt de wethouder het slechte nieuws.

Consequenties
En dat zal consequenties hebben voor de vergunning voor de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg. In overleg met de provincie zoekt Boxtel momenteel uit hoe groot het tekort is. Ook wordt bekeken op welke manier dit opgelost kan worden. Bijvoorbeeld door de aankoop van extra stikstofrechten bij de agrariër of andere partijen, of door het inzetten van stikstofruimte uit andere projecten.

Verder meldt de wethouder in de brief dat tegen de verbreding van de Keulsebaan 9 beroepschriften zijn ingediend bij de Raad van State. De beroepsprocedure voor de fietstunnel aan de Tongersestraat leverde 3 beroepschriften op. Het is lastig in te schatten wanneer de Raad van State uitspraak doet in deze procedures, aangezien de termijn van 6 maanden, een richtlijn, met regelmaat overschreden wordt. Ook in dit geval.

De nieuwe tegenvaller, alsmede de stroperige beroepsprocedure lijken weinig invloed te hebben op de meest recente tijdsplanning. Als alles meezit kan de eerste schop volgend jaar de grond in. Indien dit het geval is, is het volledige PHS-project in 2026 gereed. Dat is ruim 5 jaar later dan in de originele planning het geval was.

Uit de krant