Marc Hoyng (l.) Matthias Rauterberg zijn bezig met het repareren van een ingestorte schutting. (Foto: Sander van Kasteren)
Marc Hoyng (l.) Matthias Rauterberg zijn bezig met het repareren van een ingestorte schutting. (Foto: Sander van Kasteren) Foto: Sander van Kasteren

‘Sommige mensen voelen zich met hun klus van het kastje naar de muur gestuurd’; Fixit helpt met klussen die anders blijven liggen

Algemeen

Boxtel – “Er zijn mensen die de hele dag koffie gaan drinken als ze met pensioen zijn”, vertelt Matthias Rauterberg. “Maar ik vind het leuk om te klussen.” Én om anderen te helpen. Want samen met Marc Hoyng pakt hij onder de naam Fixit eenvoudige klussen op die mensen om uiteenlopende redenen niet zelf gedaan krijgen.

Iedereen heeft wel eens een eenvoudige klus in of om huis waar hij of zij liever niet aan begint. Maar soms zijn er ook andere redenen waarom het werk blijft liggen. Zoals bijvoorbeeld een blessure, een gebrek aan mensen in de omgeving om hulp aan te vragen, of simpelweg omdat er geen geld is voor de juiste materialen of apparaten om de klus te klaren. Voor dat soort klussen is het klusteam Fixit.

Nieuwe zingeving
Fixit is een samenwerking tussen voormalig hoogleraar Industrial Design TU/e Matthias Rauterberg en Marc Hoyng. Beide Boxtelaren kenden elkaar uit de zakelijke wereld. “Marc werkte als Account Director bij de grootste standbouwer van Europa en ik was op zoek naar een partij die een experimentele opstelling voor de universiteit kon maken”, legt Rauterberg, van Zwitserland komend, uit. De twee hielden daarna contact.

Dat ze elkaar begin 2021 weer troffen had alles met hun pensionering te maken. “Iedereen die met pensioen gaat moet eigenlijk een nieuwe zingeving in het leven zoeken”, lacht de wetenschapper. Daar kan Hoyng zich bij aansluiten. Het tweetal koos ervoor anderen te helpen: klussen voor mensen die dat zelf niet kunnen.

“Ze voelen zich vaak van het kastje naar de muur gestuurd”, constateert Rauterberg. In Boxtel is de dienstverlening op dit vlak erg versnipperd en daardoor nauwelijks vindbaar. Hij doet samen met klus-collega Hoyng zijn verhaal in een achtertuin in de wijk Selissenwal. Daar is bij een van de drie forse februaristormen een schutting omgewaaid. En direct wordt duidelijk wat het tweetal bedoelt.

Geen raad meer
De bewoonster zit in financiële problemen, is lichamelijk beperkt en kan niet op hulp uit haar netwerk rekenen om de schutting weer overeind te zetten. Het zelf doen is voor haar geen optie en omdat veel klusjesmannen op het moment te duur zijn óf een overvolle agenda hebben, weet de bewoonster zich geen raad meer. “Mensen gooiden hier hun rotzooi op de plaats omdat er geen omheining meer was”, vertelt ze.

“Die schutting stamt uit 1995 en is al vaker om gegaan”, vervolgt ze. Ruim een maand belde ze verschillende malen met Woonstichting JOOST om een oplossing te vinden. Die diende zich niet aan, omdat een schutting onder de eigen verantwoordelijkheid van de bewoner valt. “Ik wist gewoon niet bij wie ik moest zijn!”, drukt ze haar radeloosheid uit. Totdat haar bewindvoerder via ContourdeTwern team Fixit ingeschakelde. “Ze kende hen toevallig.”

En zo heeft iedere klant van Fixit een eigen verhaal waarom een klus vaak lange tijd blijft liggen. En een eigen portemonnee, want een bijdrage voor de klus is vrijwillig.

Samenwerken
Een jaar zijn beide klussers nu bezig en inmiddels groeit de aandacht voor hun initiatief. Zo is er inmiddels contact met de gemeente en welzijnsorganisatie ContourdeTwern om mensen door te sturen. Ook schuift het klusteam sinds kort regelmatig aan bij Woonstichting JOOST en Vincentius Boxtel om klussen aan te nemen. “Want er zijn wel loketten”, legt Hoyng uit, “maar die zijn vaak moeilijk te vinden.” Bij de zoektocht op internet op ’klushulp Boxtel’ kom je immers niet direct bij welzijnsinstantie ContourdeTwern uit.

Zo probeert het klusteam een plek te verwerven in het zicht van mensen met klusvragen, maar ook van de instanties. Fixit zoekt de klusvragers zelf op, maar wil ook graag klussers enthousiasmeren. We hebben al een redelijk netwerk van verschillende expertises, maar kunnen altijd nog meer handige mensen gebruiken, legt Hoyng uit.

Het is momenteel heel moeilijk een klus betaalbaar en binnen afzienbare tijd gedaan te krijgen, benadrukken de twee klusjesmannen. Fixit streeft er naar om elke klusvraag binnen een week te klaren.

Dankbaar
“Ik klus nu eenmaal graag”, licht Rauterberg toe. “Het waren vaak toch cijfertjes om grip te krijgen op het effect van mijn ontwerpen”, blikt de wetenschapper terug op zijn werkzame leven. “Maar hierbij zie je direct effect!”

Dat bevestigt de bewoonster. “Ik word hier blij van. Ben echt dankbaar dat ze er zijn!”, vertelt ze, terwijl ze de twee mannen een kop koffie aanbiedt. “Weet je.. geld, sieraden, goud, dat ga je niet in je kist meenemen. Maar mensen helpen die het nodig hebben, zoals alleenstaanden, ouderen”, en ze pauzeert even. “Dat is een soort bidden”, vertelt ze dankbaar.

Heb je een (eenvoudige) klus die om uiteenlopende redenen maar niet gedaan wordt? Mail dan naar fixit.boxtel@gmail.com of bel gewoon 06-83433000.

Uit de krant