Logo mooiboxtel.nl
  | Fotonummer: 2ed2e7
Foto: Sander van Kasteren
Human Interest

Patrick rent voor KiKa

  Human Interest

Boxtel – Patrick van den Aker (46) loopt in november volgend jaar de marathon van New York. Voor KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij). Zijn idee begon met het zoeken naar een manier om de marathon in 'the big apple' te kunnen lopen, maar groeide langzaamaan uit tot een groots opgezette sponsoractie. 10.000 euro hoopt de Boxtelaar nu in te zamelen voor de Stichting Kinderen Kankervrij. Hij is al een heel eind, want deze maand, bijna een jaar vóór de marathon van start gaat, heeft Van den Aker het minimumbedrag voor deelname, 5.950 euro, al overtroffen.

Patrick is enthousiast over zijn actie. Dat blijkt al als hij ongeduldig staat te wachten bij de deur als de verslaggever van DeMooiBoxtelKrant bij hem aanbelt. Dat blijkt helemaal als hij aan het praten gaat; ruim tweeënhalf uur vertelt Patrick vol vuur over zijn missie: de marathon van New York lopen en daarbij zoveel mogelijk geld ophalen voor KiKa.

KiKa is, voor de mensen die het nog niet kennen, een stichting die zich als doel stelt de 75 procent overlevingskans die kinderen nu hebben na de diagnose 'kanker' te verhogen naar 95 procent. Voor het behalen van die doelstelling is vanzelfsprekend veel en duur onderzoek nodig. Om die reden reist KiKa jaarlijks met een groep van zo'n honderd lopers af naar New York om daar gesponsord de grootste marathon ter wereld te lopen. Daarnaast organiseert KiKa jaarlijks vele andere runs, marathons en zelfs een wielrenevenement.

Dat Patrick meedoet mag op zich een klein wonder heten, want hoewel hij nu zichzelf en zijn gezin als 'gezond' bestempelt, was dat een jaar of tien geleden toch wat anders. Patrick werd geveld door een dubbele hernia en kon vanwege de pijn bijna niets doen. Tot die tijd was hij niet overdreven sportief, hoewel hij een middagje sporten niet schuwde.

Dubbele hernia
Dat veranderde toen de nu 45-jarige Boxtelaar het in 2008 aan zijn rug kreeg: "Ik merkte dat als ik meer dan een uur liep, mijn rugpijn weg was." Dus ging Patrick wandelen, en niet zo'n beetje ook. "Ik moest op een bepaald moment wel 16 tot 20 uur per dag wandelen vanwege de pijn." En dat was geen straf voor hem: "Ik vond het steeds leuker worden!" Bovendien realiseerde hij zich dat om gezond te blijven meer nodig was dan enkel braaf de oefeningen van de fysiotherapeut opvolgen.

Al snel bleek dat Patrick aanleg had voor het wandelen en groeiden de wandelrondes uit tot hardlooprondes. De eerste hardlooptraining uit het leven van de toen 39-jarige Patrick was er direct een van 10 kilometer. Hij besloot zich er meer op toe te leggen en al snel was een volgend doel gesteld: een hele marathon uitlopen en als dat lukt, die van New York te lopen. "De mooiste ter wereld!"

"Het is alleen heel moeilijk om aan een startbewijs voor die marathon te komen", weet Patrick. "Er worden wel, tegen flinke betaling, sportreizen - inclusief startplek – aangeboden." En dus overwoog Patrick zo'n reis. Totdat zijn oog op KiKa viel. Via die stichting kon hij immers met een groep van honderd lopers naar 'the Big Apple' om daar de marathon te lopen, inclusief trainingssessies, medische begeleiding en deelnemersbijeenkomsten. De enige voorwaarde is dat hij voldoende sponsorgeld meeneemt. Patrick vervolgt zijn verhaal, ietwat vertwijfeld: "Eigenlijk begon het hele plan dus een beetje uit eigenbelang." Maar belangrijker: "Ik ging me realiseren dat ik en mijn gezin het eigenlijk best wel goed hebben en dat er heel veel gezinnen zijn die dat niet kunnen zeggen, bijvoorbeeld door kanker."

Succes
Gedurende het optuigen van inzamelingsacties groeide het enthousiasme. Om mee te mogen naar New York was minimaal een sponsorbedrag van 5.950 euro nodig, waar Patrick nu al ruim overheen gaat. "En dan komt het geld van de emballage-actie daar nog bij", doelt de enthousiaste Boxtelaar op de nu lopende inzamelingsactie bij Jumbo.

Het succes van zijn inzamelactie lijkt te berusten op twee factoren: ten eerste begon Van den Aker vroeg, en vol enthousiasme, met het zoeken van sponsors en ten tweede helpt hij die sponsors op hun beurt óók weer. Patrick gelooft namelijk niet zo in het principe dat iedereen zomaar voor niets het achterste van zijn tong hoeft te laten zien bij een actie voor het goede doel. Daar mag best wat tegenover staan. Zo ging hij de boer op in Boxtel en in Erp, waar hij werkt voor mengvoederspecialist Fransen Gerrits BV.

In ruil voor hun sponsoring maakt Patrick reclame voor de ondernemers. In een aantal vlogs mag hij cadeaus verloten die zij beschikbaar stellen. Voor het symbolisch bedrag van 1 euro kan daarvoor via zijn donatiepagina een lootje gekocht worden. Zo bereiken de ondernemers extra mensen en rollen voor KiKa de euro's binnen. Het enige nadeel, aldus Patrick, is dat de bank per transactie 35 cent extra rekent en er zo dus geld 'aan de strijkstok' blijft hangen. "Best lullig tegenover goede doelen die afhankelijk zijn van veel kleine donaties", aldus de Boxtelaar. Vandaar dat Patrick nu bezig is met, naast het via zijn actiepagina doneren van 1 euro, ook fysieke verkoopplaatsen te realiseren.

Krassen voor je club
Een bijzondere sponsoractie die Patrick op touw wil gaan zetten, is een samenwerking met twee sportverenigingen van zijn kinderen. Daarbij gaan leden van de betreffende vereniging aan de hand van een krasboekje donateurs werven. In het boekje zitten 25 varkentjes die 'gewassen' mogen worden, waarbij het tevoorschijn gekomen bedrag gesponsord dient te worden. Als dank daarvoor ontvangt de krasser enkele waardebonnen en de club een deel van het gesponsorde bedrag. Zo worden er dus wederom drie partijen beter van een sponsoractie. Patrick wil overigens nog niet bekend maken met welke clubs hij in gesprek is over de actie.

Naast deze wat grootschaligere acties heeft Van den Aker verschillende kleine acties lopen, die allemaal op zijn Facebookpagina 'Patrick rent voor KiKa' te vinden zijn. Ondertussen houdt hij een groot oranje shirt omhoog, waarop al zijn sponsors staan. Voorop staan de namen die de grootste bedragen overmaakten. "En achterop staan er ook nog een paar", laat Patrick zich eufemistisch uit over de inmiddels lange lijst met sponsoren. Onder hen grote ketens als Jumbo en Fransen Gerrits BV, maar ook Natasja Fashion, D.A. drogisterij & Parfumerie Van den Biggelaar, Bakkerij De Leijer en nog een groot aantal lokale ondernemers. Die sluiten zich soms zelfs spontaan bij zijn actie aan. Zo besloot onlangs de organisatie van de muziekkwis, voor iedere deelnemend team een bedrag van 2,50 euro te doneren en kan bij Dok12 een meter bier gewonnen worden door voor 1 euro het juiste aantal bierdopjes te raden.

Slimme sponsoracties
Maar de grootste bulk van het tot nu toe ingezamelde bedrag haalde Patrick binnen met enkele slimme acties. Zou ruilde hij vakantiedagen in voor geld, dat hij weer doneerde aan het goede doel. Maar ook in andere acties steunt zijn werkgever Patrick op alle mogelijke manieren, bijvoorbeeld met kerstpakketten. Die mag hij dit jaar voor de werknemers van het Erpse bedrijf mede samenstellen.

Maar hoe levert een kerstpakket geld op voor KiKa? Simpel, stelt de Boxtelse hardloper: "Ik heb met Coop Liempde, Bakkerij De Leijer en twee Erpse ondernemers afgesproken de pakketten te vullen met een product die ik bij hen afneem tegen inkoopprijs. Die verkoop ik dan weer door aan mijn werkgever, voor een bedrag onder de verkoopprijs. Dat zorgt er dus voor dat mijn werkgever zoveel goedkoper uit is dat er plek is voor een extra product in het kerstpakket én dat ik er ruim 600 euro voor KiKa aan overhoud."

Van het gratis verblijf in en vliegreis naar New York die KiKa Patrick aanbiedt, wil hij niets weten. Het geld dat dit KiKa kost, heeft hij zelf gedoneerd via zijn actiepagina. "Het gaat uiteindelijk niet om mij, maar om KiKa."

Waar mogelijk gaat hij creatief met sponsorgeld om, zoals bij het onlangs door Optisport overgenomen Dommelbad. De zwembadmanager gaf aan dat er eigenlijk geen sponsorbudget beschikbaar was, maar de creatieve Patrick vond een oplossing: hij bood aan het geld dat een jaarabonnement kost te doneren aan KiKa in ruil voor een nieuw jaarabonnement. Zodoende kon het zwembad hem toch sponsoren, zonder dat dit hen geld kostte. En Patrick kan iedere week zijn baantjes trekken in voorbereiding op zijn marathonavontuur.

Trainen
Want voorbereiden, dat doet Patrick volop. Hoewel er verhalen bekend zijn van mensen die ongetraind de marathon uitlopen, gelooft de Boxtelaar daar niet zo in. Zo tegen de zomerperiode van 2018 stopt hij met het inzamelen van geld en wil hij zich puur op het lopen richten.

Maar met nog bijna een jaar te gaan, is hij inmiddels al serieus aan het trainen. Zo liep hij in oktober nog de 10 kilometer KWF-loop in Eindhoven uit. Volgens de sympathieke Patrick is de marathonafstand het probleem niet, maar vooral het fanatisme waarmee hij die afstand volbrengt. "Mijn grootste gevaar is dat ik mezelf overtrain", legt hij uit. "Zo kampte ik met een hamstringblessure, ik denk omdat ik te hard van stapel gelopen ben." Mede om die reden liep Patrick de 21 kilometer lange Warandeloop, eind november, niet voluit. "Dat is eigenlijk niets voor mij", vertelt hij.

Ook het trainen gebeurt met een goed doordachte aanpak. Zo volgt hij bij zijn wekelijkse trainingen keurig het tempo dat zijn hartslagmeter hem dicteert. En schoenen, die zijn heel belangrijk: "Iedere 1.200 kilometer moet ik ze vervangen!" En de Boxtelaar loopt zo veel dat zijn twee paar loopschoenen, die hij afwisselt, zelden de twee jaar halen. Ook buik, rug en bovenlichaam worden regelmatig aan een forse training onderworpen. "Die vormen als het ware een spiercorset", aldus Patrick, die aangeeft ook te overwegen om looptrainingen te gaan geven. Tegen betaling aan zijn sponsorloop natuurlijk. Hiertoe gaat hij in maart een basiscursus looptrainer volgen.

In april hoopt hij, als voorbereiding, de marathon van Rotterdam te lopen. Met meer dan 10.000 deelnemers is dit geen kleine jongen in marathonland. Toch steekt dat aantal ietwat karig af tegen de ruim 50.000 lopers in New York. Van den Aker gaat niet voor de troostprijs naar de Verenigde Staten, maar hoopt er echt een mooie tijd neer te zetten. "Eigenlijk was het doel om daar een tijd van 3.30 te realiseren (12 km/u), maar dat gaat denk ik niet. New York staat niet bekend als een heel snelle marathon." Toch hoopt hij de 42 kilometer en 195 meter in een nieuw persoonlijk record te kunnen afleggen. Over iets minder dan een jaar zal blijken of hem dat lukt.

Patrick heeft speciaal voor zijn sponsorloop een Facebookaccount aangemaakt waarop je hem kunt volgen. Ook kun je doneren via zijn actiepagina.

Dit verhaal verscheen eerder in de kersteditie van DeMooiBoxtelKrant van 20 december

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>