
Bewustwordingscampagne Woww van start
Gemeente BoxtelWoww staat voor Wijzer Ouder Worden. De laatste W verwijst naar mogelijke manieren, zoals Wonen, Welzijn, etc. Woww is een bewustwordingscampagne die inwoners uit Boxtel oproept en inspireert om na te denken over de (nabije) toekomst. De website woww.boxtel.nl is de centrale plek waar mooie verhalen, podcasts en interviews en tips worden gedeeld. De campagne blijft de komende jaren zichtbaar op meerdere plekken in de gemeente om op die manier bewustwording te creëren en om te stimuleren dat mensen samen het gesprek hierover hebben.
We komen handen en geld tekort in de ouderenzorg. Dat betekent dat we meer voor elkaar moeten zorgen en wijzer ouder moeten worden. Met de campagne willen we laten zien hoe mensen op een slimme en leuke manier ouder kunnen worden. Het doel van de campagne is om onze gemeenschap bewust te maken van de verschillende mogelijkheden die er zijn om op een wijze en actieve manier ouder te worden. We willen iedereen aanmoedigen om een gezonde levensstijl, sociale verbondenheid, passende woonvoorziening en persoonlijke groei na te streven. Zo bouwen we samen aan een gemeenschap waarin we wijzer ouder worden. Veel partijen uit Boxtel hebben al aangegeven dit initiatief te omarmen zoals Vivent, Joost, ZGEM, ContourdeTwern en de huisartsenzorg.
Wethouder ouderenagenda Wim van der Zanden: “Wijsheid is niet alleen heel veel weten, het gaat ook om ervaring. Wij willen onze inwoners helpen bij Wijzer Ouder Worden want de tijden zijn veranderd. Het is niet meer vanzelfsprekend dat er voor je gezorgd wordt als je ouder bent, ook al heb je er vaak jarenlang voor betaald. Dit door gebrek aan geld voor ouderenzorg én door gebrek aan handjes, zowel professioneel als vrijwillig cq mantelzorg. Dit klemt te meer aangezien het huidige beleid erop gericht is dat mensen langer thuis blijven wonen en eenzaamheid op de loer ligt. We willen met deze campagne onze burgers bewust maken van deze verandering en hopen met deze creatieve campagne dat er gesprekken op gang komen en ervaringen gedeeld worden. Wij roepen mensen daarom op: Ga nu al aan de slag met een toekomstig (t)huis en met je sociale contacten, blijf in beweging en laat je inspireren door Rietje en Cees, door Ineke, door Musa en door Hans en door de vele andere inspirerende verhalen uit deze campagne die nog gaan volgen.”
De lancering op woensdag 15 november ging gepaard met een optreden van zangeres Eva van der Donk en letterlijk met vuurwerk. Wethouder Wim van der Zanden ontketende met een druk op de knop een spetterende vonkenregen.
