Lucas (l.) en Nik verkopen hun eigen kledinglijn bij Junior Kids.
Lucas (l.) en Nik verkopen hun eigen kledinglijn bij Junior Kids. Foto: Sander van Kasteren

Lucas en Nik (beiden 12) runnen eigen kledinglijn Luc & Niks

Algemeen

Boxtel - Niet veel jongens zullen vóór hun twaalfde al een eigen bedrijf runnen. Maar de 12-jarige Lucas Daniels en Nik van der Mijden doen het. Ze verkopen hun eigen kledinglabel Luc & Niks sinds dit jaar bij Junior Kids. En de jonge ondernemers pakken dat zéér serieus aan.

Nu zo’n twee jaar geleden zetten Lucas en Nik met de eerste stappen richting het zelfstandig ondernemerschap. “We dachten toen; we gaan een bedrijfje starten”, vertelt Lucas droogjes. Dat bedrijfje was geïnspireerd op gerenommeerde kledinglabels als Black Bananas, die in vrijwel iedere hippe kledingzaak te krijgen zijn. Nik: “Maar we hadden natuurlijk wel eerst een naam nodig.”

Dat werd Luc en Niks, hun eigen namen, maar dan met een knipoog. Die knipoog is ook terug te zien in de kledinglijn zelf, met een banaan ergens op de kleding die verschillende fratsen uithaalt. “Die staat overal op”, lachen de jonge ondernemers. Niet voor niets is de pay-off van hun kledinglijn ook ‘aan met die banaan!’

Toch pakt het duo het verder heel serieus aan. Dat gebeurt met hulp van hun moeders Janneke Tel en Marcia Geerts. Maar, “ze hebben echt alles zelf geregeld”, aldus Marcia. Zo belden de jongens zelf met de leverancier van de kleding en regelden zij ook dat JUNIOR hun merk ging verkopen. “Ze hadden echt een heel goed verhaal”, vertelt winkelier Yolan van de Berg lachend. En nu zijn de jongens bezig met een website, waarbij ze ook op de centen letten.

Lucas en Nik gingen niet over één nacht ijs. De kleding is duurzaam geproduceerd, iets wat de ondernemers belangrijk vinden. En de stoffen zijn degelijk. “We hebben deze hoodie wel echt honderd keer getest en gewassen om de kwaliteit van de stof te testen”, vertelt Nik terwijl hij een ander merk van een kleerhanger af pakt. “Voel maar hoe veel dunner deze stof is ten opzichte van onze truien!” De kleding van Luc & Niks voelt inderdaad steviger aan.

Wat verder opvalt is het label in de kleding, dat moeder oproept vooral de wasvoorschriften op te volgen: ‘Please... Do not fuck this up’. Weer zo’n knipoog die zeker bij leeftijdsgenoten in de smaak zal vallen. Toch richt Luc & Niks zich niet uitsluitend op kinderen. “We kunnen de kleding in alle maten leveren”, vertellen ze. En dat gebeurt ook. Want uiteraard waren vrienden en familie er als de kippen bij om de eerste kledingstukken te kopen.

Nu is het tijd om te groeien en dat gebeurt onder meer met extra artikelen die naar verwachting dit jaar gelanceerd worden, evenals een website. Je vindt Luc & Niks op Instagram en TikTok.

Afbeelding
Algemeen 17 uur geleden Luchtige vragen en lastige opdrachten wisselen elkaar af bij Bokselse Kwis
Afbeelding
Algemeen 29 sep, 12:41 Ouderen in Regie verontrust over stopzetting Samen Ouder Worden in Boxtel
Afbeelding
Algemeen 29 sep, 12:19 Een vlindertuin bij de Croon en een oase op de Markt? D66 presenteert Groene Kansen Kaart
Afbeelding
Algemeen 29 sep, 08:16 ‘Uit zijn jas gegroeide’ Jumbo sluit de deuren voor verbouwing
Afbeelding
Algemeen 28 sep, 19:41 Boxtel presenteert sluitende begroting; ‘Maar we zijn er nog niet’
Afbeelding
Algemeen 28 sep, 12:41 Politieke vragen over opvang asielzoekers