
Op verschillende plekken in Boxtel melden bewoners vochtproblemen, zoals hier op Het Schild.
(Foto: Facebook)SP opent meldpunt vochtoverlast huurwoningen
Boxtel - Naar aanleiding van problemen met vochtoverlast bij tientallen huurwoningen start de SP een meldpunt. Eerder al trok de fractie aan de bel bij verhuurder Woonstichting JOOST, die toen zei via de officiële weg slechts met twee gevallen bekend te zijn. Navraag van deze krant en wijkbezoeken van de socialisten wijzen echter op een veelvoud aan vergelijkbare klachten: vocht, schimmel en soms zelfs scheuren in muren.
De SP stuurde naar aanleiding van de vochtproblemen bij huurders eerder al een brief naar Woonstichting JOOST. Die gaf aan slechts bekend te zijn met twee klachten. Inmiddels heeft de fractie minimaal 18 klachten gebundeld en vinden de socialisten dat het tijd wordt voor een bredere aanpak. Daarom opent de SP deze week een meldpunt. Ook heeft de fractie contact gezocht met de gemeente en zal die later deze week contact opnemen met de huurdersbelangenvereniging (HBV) over dit probleem.
Huurders met de vochtproblemen die deze krant sprak gaven allen aan goed te ventileren. Ook zeggen ze dat hun vochtproblemen na isolatie van hun woning ontstaan of verergerd zijn. Zij hebben last van een breed scala aan problemen: vochtplekken in huis, extreme schimmelvorming of barsten in muren en tegelwerk.
Oorzaak nog onbekend
De onderliggende oorzaak is echter onbekend. Het kan gaan om los van elkaar ontstane problemen en Boxtel kent vanwege de vochtige ondergrond een langere geschiedenis van vochtproblematiek. Zo werd zo’n tien jaar terug in Boxtel Oost eindelijk een jarenlang probleem opgelost door de aanleg van de retentievijver nabij Winkelcentrum Oosterhof.
En een grootschalig onderzoek naar de huidige klachten is tot nu toe niet gedaan. Want Woonstichting JOOST liet op de eerdere brief van de SP weten dat slechts twee klachten via de officiële weg binnenkwamen. Te weinig om te kunnen beoordelen of de problemen structureel zijn. “Dat verbaast ons”, schrijft SP-fractieleider Eric van den Broek in een nieuwe brief. “Vanuit verschillende bewoners hebben wij terug gehoord dat klachten wel degelijk door meerdere huurders gemeld zijn. Wellicht niet als een officiële klacht.”
Diverse huurders laten weten dat zij hun vochtproblemen soms niet meer melden bij de woonstichting. Een Poolse gastarbeider laat weten dat steeds ‘iemand’ gestuurd wordt om het op te lossen. “Maar ze kunnen me nooit vertellen wie die mijnheer ‘iemand’ is. En het is iedere keer een andere mijnheer ‘iemand’ die andere ‘oorzaken’ vindt of andere ‘oplossingen’ aandraagt.” Hij is niet de enige die er zo over denkt: zeker drie andere huurders zeggen dat de gemelde vochtoverlast niet verholpen werd en zij daarom het vertrouwen dat JOOST die oplost kwijt zijn. Ze bellen daarom niet meer over de klachten.
Meldingen gebundeld
In reactie op de eerste brief van de SP liet de verhuurder weten dat individuele bewoners met vochtproblemen zich altijd kunnen melden. De socialisten hebben daaraan invulling gegeven door meldingen te bundelen. Zij gingen daarvoor langs de deur in straten waarvan bekend was dat er problemen speelden, zoals de Van Rijckevorselstraat, Van Hugenpothstraat en Sint Willibrordstraat.
Dat leverde 18 klachten op. De actie leverde ook verschillende nieuwe gevallen in andere delen van Boxtel op die de partij nog nader moet bekijken. Van alle bewoners die daarmee akkoord waren heeft de SP de melding van vochtoverlast inmiddels doorgegeven.
Meldpunt
De SP gaat verder met het inventariseren van vochtproblemen bij huurders. Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: “Er wordt een Meldpunt Vochtproblemen Huurwoningen gelanceerd en we gaan huis-aan-huisbrieven sturen, om huurders te informeren.”
In de brief complimenteren de socialisten JOOST met de manier waarop individuele problemen opgepakt worden. Toch wenst de fractie een bredere aanpak: “Nog liever zouden we zien dat het probleem structureel opgepakt wordt, bijvoorbeeld via de prestatieafspraken met de gemeente.” En om die reden worden nu ook de gemeente en de HBV ingeschakeld.
Reactie JOOST
JOOST laat deze krant in een schriftelijke reactie weten contact te leggen met de 18 gevallen waarvan de SP inmiddels de contactgegevens met de verhuurder gedeeld heeft. De woonstichting roept huurders met klachten wederom op die te melden via de officiële weg.
“De klachten die al wel bij ons waren gemeld, zijn door ons opgepakt”, aldus JOOST-woordvoerder Ineke van den Oetelaar. De verhuurder wil de problemen met nadruk samen oplossen. “Omdat vochtproblemen ook deels veroorzaakt kunnen worden door bewonersgedrag. In de meeste gevallen worden de problemen opgelost of verminderd door een goed gebruik van de mechanische ventilatie of door een andere manier van ventileren. Helpt dit niet of onvoldoende, dan hebben de vochtproblemen een bouwkundige oorzaak en wordt dit uiteraard door ons opgepakt”, aldus de woordvoerder.
