Ab van Roosmalen, bij de lift die sinds enige tijd weer werkt. (Foto: Sander van Kasteren)
Ab van Roosmalen, bij de lift die sinds enige tijd weer werkt. (Foto: Sander van Kasteren) Foto: Sander van Kasteren

Station vaak lastig bereikbaar via achterzijde

Algemeen

Boxtel – De slechte bereikbaarheid van de achterzijde van het station is Lennisheuvelaar Ab van Roosmalen (82) al een tijd een doorn in het oog. Hij is wegens een progressieve spierziekte slecht ter been en wil dat de bereikbaarheid van het station op de agenda komt. “De liften zijn bijvoorbeeld vaker kapot dan dat ze het doen.”

Een ritje op de fiets vanuit Lennisheuvel richting het station leert precies wat Van Roosmalen, zelf gepensioneerd weg- en waterbouwkundige, bedoelt. De snelste weg is via de Kruisbroeksestraat en dan richting de traverse. Maar met de fiets, of een gehandicaptenwagentje stuit je als eerste op gesloten slagbomen van Q-Park.

De andere routes het parkeerterrein op liggen er niet veel beter bij: via een piepklein en smal stoepje langs een hekwerk, of via een steil lopend stuk fietspad, ruim 150 meter om. Vervelend, maar geen onoverkomelijk probleem.

900 meter om
Vervolgens wacht de volgende teleurstelling: er is geen kaartjesautomaat aan de achterzijde van het station. Je moet dus naar de voorzijde om een kaartje te kopen. De twee liften aan beide stationszijden werkten bij de drie pogingen die de journalist van deze krant de afgelopen weken waagde slechts één keer. Daardoor moet je met de trap op óf, als je slecht ter been bent, via de Ossenpadtunnel ruim 900 meter om.

Een grote opgave voor iemand die zich toch al niet makkelijk kan voortbewegen, vindt Van Roosmalen. En het zijn slechts enkele van de knelpunten die je op je weg naar de trein tegenkomt. “Want dan ben je nog niet eens op het perron”, legt Van Roosmalen uit. Niet echt handig en toegankelijk dus.

Vandalisme
De NS laat weten van de regelmatig kapotte liften op de hoogte te zijn. “Daar is wel vaker gedoe mee”, aldus woordvoerder Arno Leblanc. Volgens hem zijn hangjongeren het probleem. Zij slopen de liften, waardoor reizigers er geen gebruik van kunnen maken. Dat bericht bevestigt Van Roosmalen, die ook al bij de NS en ProRail aanklopte.

Volgens de NS-woordvoerder hangen sinds kort camera’s op het terrein die gericht zijn op de liften. De duidelijk zichtbare camera moet vandalen ontmoedigen. Ook kunnen onruststokers eenvoudiger opgespoord worden als zij in beeld komen.

Leblanc voegt daar iets opmerkelijks aan toe: “De achterkant van het station is als parkeerterrein bedoeld.” Volgens hem is het daarom de bedoeling dat mensen die met de trein gaan altijd via de Ossenpadtunnel naar de voorzijde gaan. En daarmee worden mensen die van het industrieterrein komen dus verwezen naar de omweg van 900 meter.

Drukte aan Ladonk-zijde
Van Roosmalen wijst erop dat veel Yuverta-leerlingen, maar ook mensen die werken bij de WSD en Het Goed van deze in- en uitgang van het station gebruikmaken. een medewerker van de WSD bevestigt telefonisch dat er medewerkers met de trein komen, maar verwijst voor een inhoudelijke reactie naar communicatie. Die reactie kwam niet tijdig voor de deadline van deze krant. Een blik op de fietsenstalling aan de achterzijde van het station leert dat ook deze kant druk gebruikt wordt.

Ook Jan Coolen, van overlegorgaan Rond Kerk en Orion, laat weten dat wat hem betreft de entree van het station wel wat toegankelijker mag. “Met name de opgang naar het station wordt door het vele kapot zijn van de lift en de steile trap bemoeilijkt”, vindt hij. “En de fietsdoorgang vanaf Ladonk staat niet goed aangegeven.”

Desgevraagd laat Coolen weten geen klachten te hebben ontvangen over de entree, hoewel hij ook uit zijn persoonlijke ervaring bevestigt dat de slechte toegankelijkheid soms best wat ergernis oplevert. “Ik geef mijnheer Van Roosmalen toch wel een stukje gelijk daarin.”

Klankbordgroep Ladonk
Een andere club die zich bezighoudt met de bereikbaarheid van het industrieterrein is de Werkgroep Ladonk. Lid Ton Jonkers, zelf inwoner van Lennisheuvel, laat na vragen van deze krant weten dat het onderwerp de aandacht heeft. Het is onderdeel van het binnenkort op te stellen masterplan Fiets en Voetgangers op Ladonk.

Jonkers: “Veilig van en naar het werk fietsen en het bieden van mogelijkheden tot een lunchwandeling zijn veelgehoorde wensen. Net als het enthousiasmeren van de fiets om zo de weg te ontlasten.” Hij laat weten ook in gesprek met de NS te gaan om de toegankelijkheid van het station aan Ladonk-zijde te verbeteren.

De entree van het station voor fietsers die komen vanaf Ladonk is onduidelijk, zo meent Van Roosmalen, alsmede Coolen. (Foto: Ab van Roosmalen)
Afbeelding
Algemeen 1 uur geleden Rob Dekker trots op Selissenwal: ‘Het is een heel andere wijk geworden’; Directeur-bestuurder neemt afscheid van Woonstichting JOOST
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 12:37 Liempdse kermis biedt plezier voor jong en oud
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 06:37 ‘Ik ben liever aan het werk dan dat ik op school zit’; Davy van Esch timmert aan de weg met debuut ‘Mijn eerste lied’
Afbeelding
Algemeen 7 aug, 06:31 DeMooiBoxtelKrant columniste Julia Kroonen schrijft roman
Afbeelding
Algemeen 4 aug, 08:22 Streep door bestemmingsplannen Keulsebaan en Fietsonderdoorgang
Afbeelding
Algemeen 3 aug, 06:37 ‘Het voelt als een wederopstanding’; Zanger Wes van der Steen brengt na 10 jaar afwezigheid nieuwe single uit