Afbeelding

Webshop starten? Zo vind je een goede niche

Algemeen

Een eigen webshop opstarten, beheren en er een succesverhaal van maken is een droom waar steeds meer Nederlanders zich achter kunnen scharen. Er zijn immers een heleboel voordelen aan je eigen webwinkeltje opstarten, niet in het minst de mogelijkheid om een passief inkomen te verdienen van waar dan ook ter wereld. Maar tussen het een leuk idee vinden en effectief een e-Commercewinkel opstarten ligt heel wat werk, en veel mensen zijn bang om die drempel te overschrijden. Dat is jammer, want een webshop starten is iets wat iedereen kan doen.

Eerder al hebben we je enkele tips gegeven waar je zeker rekening mee moet houden. In dat artikel gaven we je als eerste tip dat indien je van plan bent om een webshop op te richten, een goede niche vinden jouw prioriteit moet zijn. Nu leggen we wat meer uit waarom dat het geval is, en vervolgens geven we je wat manieren hoe je een goede niche kan vinden.

Waarom is een goede niche nodig?
De e-Commercemarkt begint stilletjes aan verzadigd te raken. Elke dag duiken er meer webshops op, in bijna alle mogelijke categorieën. Er zijn natuurlijke online winkels die veel succes hebben met het aanbieden van een gigantisch scala aan producten (denk aan Amazon, eBay en Bol.com), maar hier ga je echt niet mee gaan concurreren als nieuwe webshop. Een goede en nauwe niche vinden en je webshop daarop toespitsen is een vereiste als je wat succes wil vinden. 

Door je op een kleiner publiek te richten, kan je hen makkelijker persoonlijk aanspreken en je aanbod volledig instellen op de noden van dat publiek. Ja, je zal een kleiner aantal mensen op je website krijgen, maar de mensen die je dan wel krijgt zijn meer geneigd om een aankoop te doen – want je bent een “speciaalzaak”, gericht op wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Natuurlijk is een niche slechts het begin van een succesvolle webshop, want na het vinden van jouw doelgroep moet je natuurlijk ook nog zorgen dat je website in orde is, dat je meerdere betaalmethodes hebt opgesteld, een klantendienst opstellen, de producten kunnen versturen, en dit hele proces laten automatiseren.

Hiernaast is marketing ook van het grootste belang, want je doelpubliek moet je webshop natuurlijk ook weten te vinden. Je kan schijnwerpers richten op jouw webwinkel door allerlei technieken, zoals posten op social media, of door weggeefacties of wedstrijden te organiseren. 

Vooral dat laatste is zeer effectief, iedereen krijgt graag wat gratis of wil wel eens iets winnen. Dit concept ligt ook aan de basis van de marketing van allerlei andere sectoren, zoals bijvoorbeeld bij online casino’s die spelers aantrekken met gratis spins of een no deposit bonus, of datingsites die trouwe klanten een gratis maand VIP-abonnement geven, enzovoort.

Hoe kan je een goede niche vinden voor je webshop?
1) Begrijp je niche / doelpubliek
Wat we hiermee bedoelen is je niche niet bepalen op het vlak van de producten die je verkoopt, maar eerder als de mensen die interesse hebben in die producten. Als je een goed beeld hebt van wie je producten zal kopen, is het vrij eenvoudig om je hele website en sales funnel in te stellen om die mensen zo goed mogelijk te bereiken en te overtuigen.

2) Volg je passie, ervaringen en smaak
Een niche kiezen waar je veel geld mee kan verdienen maar waar je echt niets over weet of echt niet om geeft is een slecht idee. Een webshop opstellen vergt werk, en als je geen interesse hebt in je niche zal je zelden de moeite kunnen opbrengen om eens een paar uur extra te werken. Je zal ook veel meer kans hebben om gewoon op te geven zodra er eens wat problemen opduiken (en dat zal zeker gebeuren), want je geeft er niet om. Kies je daarentegen een niche die nauw aansluit bij je passie, iets waar je je mee bezig zou houden zelfs als je er geen geld mee zou verdienen, zal je zonder twijfel het doorzettingsvermogen hebben om je webshop tot een succes te maken.

3) Doe zoekwoordonderzoek
Nu je een vaag idee hebt wat je passie is en wat je graag zou verkopen, kan je kijken of andere mensen hier überhaupt interesse in hebben. Want het kan uiteraard ook voorvallen dat je passie niets waard is, helaas. Doe dit door zoekwoordonderzoek: kijken welke zoektermen mensen zoal ingeven in zoekmachines zoals Google, hoeveel keer dit gebeurt per maand, en hoe competitief een bepaald zoekwoord is. Ideaal is een specifiek zoekwoord dat aansluit bij je passsie en waar veel mensen naar op zoek zijn, maar waar er weinig competitie voor is. 

4) Bekijk die competitie
In bijna elk geval zal je competitie hebben voor een gekozen niche, om het even hoe nauw je gaat. En het is altijd een goed idee om die eens te gaan bekijken, voordat je beslist om je ook op die markt te begeven. Bestaat je competitie uit sterke, gevestigde webshops die reeds jarenlang actief zijn? Sorry, maar dan is het wellicht een beter idee om een andere niche te zoeken. Vooral als beginner is het erg moeilijk om die dan van hun troon te stoten. Maar als je ziet dat de enige andere webshops die je in die niche kan vinden nog geen gevestigde waarden zijn en dat ze niet echt goed aansluiten op de noden van je doelgroep, dan kan je hier absoluut een groot deel van de taart veroveren.

5) Begin met een probleem
Waar zijn mensen in je doelgroep naar op zoek, waar zoeken ze een oplossing voor? Welk product zou jij kunnen verkopen dat hen helpt met dat probleem? Zodra je een antwoord hebt op die vragen, zal je niet alleen goed weten welke niche je moet gebruiken, maar heb je ook enorm veel kans dat je goed zal verkopen. Een fout die veel beginners maken is immers eerst een product selecteren en dat aan mensen te proberen verkopen: aanbod creëren waar er misschien zelfs geen vraag is. Omgekeerd werken is veel productiever, zoek een vraag en stel dan een gericht aanbod op.

6) Verkoop “grote” producten met een degelijke marge
Producten verkopen met een grote winstmarge is in de meeste gevallen cruciaal voor een succesvolle nauwe nichewebshop. Je richt je immers op een kleiner publiek, wat betekent dat je niet veel winst zal maken als je veel kleine producten wil verkopen met slechts 10 tot 30% winst per stuk. Dat is uiteraard wel een goede strategie voor marktplaatsen die miljoenen bezoekers per maand krijgen. Als die dan een heleboel producten verkopen aan €2 waarvan er slechts €1 winst is, maken die nog steeds miljoenen winst. Als je dat doet in een nicheshop met een fractie van het verkeer, zal je niet erg winstgevend zijn. Het is beter om “grote” producten te verkopen, duurdere zaken waarvan je er slechts een paar per maand moet verkopen om winst te maken.

En omdat je zo nauw aansluit op wat je doelgroep wil, is de kans erg groot dat je die paar sales haalt.