
Gemeente ziet geen ‘one size fits all’ oplossing voor Dorpsstraat Esch
Boxtel/Esch - Het demissionair college ziet geen mogelijkheid om de wegversmallingen in de Dorpsstraat in Esch aan te passen. De versmallingen werden eind vorig jaar aangelegd en zouden tot problemen leiden voor vrachtverkeer. De fractie van BALANS vroeg daarop om een oplossing. Een uitkomst waar iedereen mee kan leven is er echter niet, meent het gemeentebestuur.
Sinds de versmalling in de Dorpsstraat eind vorig jaar is aangebracht melden omwonenden regelmatig schade aan de paaltjes. Die wordt volgens de fractie van BALANS veroorzaakt omdat de doorgang te smal is om fatsoenlijk met een vrachtwagen doorheen te kunnen. Want hoewel een vrachtwagenverbod geldt, is dat niet van toepassing op bestemmingsverkeer. De partij vraagt zich af of de huidige oplossing wel in lijn met het ontwerp is. Dit ontwerp is vorig jaar door de gemeente Haaren in samenspraak met dorpsorgaan PEP (Platform Esch’ Perspectief) besproken.
De gemeente Boxtel, waarvan Esch sinds 1 januari deel uitmaakt, heeft naar eigen zeggen geen volledige documentatie van die gesprekken. Wat wel blijkt, is dat is gekozen voor een bredere versmalling dan op de plantekeningen is aangegeven. Dit is zo omdat de gemeente Haaren al tijdens de uitvoering tot de conclusie kwam dat de versmalling te smal zou zijn.
Volgens de gemeente hebben al diverse deskundigen naar de verkeerssituatie in de straat gekeken. “Het lijkt er op dat er meningsverschillen bestaan over de uitvoering ten aanzien van de gemaakte afspraken”, aldus het gemeentebestuur. In samenspraak met omwonenden wordt tot eind maart in de gaten gehouden of de nieuwe verkeerssituatie voor problemen blijft zorgen. In april wordt de situatie dan nog eens geëvalueerd, samen met PEP.
De gemeente is evenwel niet van plan de versmallingen te verbreden zodat vrachtwagens er beter doorheen kunnen. “We zien geen mogelijkheden om de versmallingen te verbreden zonder een obstructie maken op de fietsstroken”, is te lezen in het antwoord op de vragen van BALANS. Boxtel stelt dat de huidige oplossing voldoet aan de richtlijnen die verkeerskennisinstituut CROW stelt.
Boxtel stelt dat de enige manier om alle verkeersproblemen op te lossen een totale reconstructie van de weg is: “De enige oplossing om schade aan voorzieningen en voertuigen te voorkomen is het zware verkeer te verwijderen.” Daar kleven echter ook nadelen aan omdat een bredere weg zou zorgen voor het verdwijnen van trottoirs, lantaarnpalen die verplaatst moeten worden en verkeer dat rakelings langs huizen in die straat heen raast. Om nog maar te zwijgen over de kosten die zwaar op de toch al niet florissante positie van onze gemeente zullen drukken.