Afbeelding
Foto: Marie Fick

De Maremak en De Vorsenpoel sluiten zich aan bij landelijk experiment speciaal onderwijs

Algemeen

Boxtel - SBO De Maremak en basisschool De Vorsenpoel werken sinds vorig schooljaar al intensief samen op de locatie aan de Hendrik Verheeslaan. Doel van die samenwerking is om op termijn het speciaal basisonderwijs van De Maremak in te passen in het regulier onderwijs. De scholen hebben zich nu aangesloten bij een landelijk lopend experiment om zodoende opgedane kennis te kunnen delen.

Ondanks dat SBO De Maremak en De Vorsenpoel zich nu hebben aangemeld voor het experiment zal dat in Boxtel niet tot grote veranderingen leiden, voorziet Dorien van Herk, directeur van SBO De Maremak. “Het is niet zo dat we nu met deze aanvraag bij het ministerie iets anders gaan doen dan we al deden”, benadrukt ze. Gevolgen voor leerlingen, ouders en leerkrachten zullen er dus niet zijn.

Wat wél de bedoeling is is dat binnen het experiment kennis en kunde over het onderbrengen van leerlingen met een extra hulpvraag in het regulier onderwijs landelijk gedeeld wordt. Die kennis bestaat bijvoorbeeld uit de manier waarop kinderen van de twee scholen met elkaar omgaan en welke activiteiten gezamenlijk of apart uitgevoerd worden. Zo kan een Sinterklaasviering prima op dezelfde manier georganiseerd worden voor de leerlingen van het speciaal basisonderwijs als voor reguliere leerlingen.

Inclusiviteit
Sinds De Maremak in 2019 introk bij De Vorsenpoel werd duidelijk dat de leerlingen van beide scholen goed konden wennen aan hun nieuwe schoolgenootjes. Volgens Van Herk schuilen er grote voordelen voor ‘haar’ leerlingen in het feit dat zij bijvoorbeeld tijdens de pauze kunnen spelen met meer leeftijdsgenootjes dan bij hun oude school. De leerlingen van beide scholen gaan door de samenwerking op een meer inclusieve manier met elkaar om en kunnen ook van elkaar leren. Die inclusiviteit is precies wat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen ook voor ogen heeft met het experiment.

Vorige week keurde het college van B & W deelname aan het experiment goed. Een formaliteit, omdat er eigenlijk onderwijstechnisch niets verandert. De gemeente plaatst wel nog een kanttekening bij de samenwerking. Zo kunnen meer ouders besluiten hun kind met een extra hulpvraag aan te melden voor De Vorsenpoel, wanneer de fusie in een verder stadium is. Die aanzuigende werking kan zorgen voor een onevenredige druk op de school en de leerkrachten. De hoop is dat dit in samenspraak met andere scholen voorkomen kan worden. In de praktijk merkt Van Herk nog geen groeiende toestroom van leerlingen voor het speciaal basisonderwijs.

Doorgaan op ingeslagen weg
Van Herk laat weten dat er buiten de aanmelding voor het landelijk experiment dan ook weinig nieuws onder de zon is: “We zijn deze weg al in 2019 ingeslagen.” De bevindingen van de samenwerking worden periodiek gedeeld met het ministerie. Wanneer de fusie tussen beide scholen afgerond moet zijn is op dit moment nog niet duidelijk. Van Herk merkt op dat dit een continu proces is dat zich zal blijven doorontwikkelen.

Afbeelding
Algemeen 57 minuten geleden Gemengde gevoelens voor Kay Karssemakers in GP MX2
Afbeelding
Algemeen 10 uur geleden Auto belandt op zijn kop na eenzijdig verkeersongeval
Afbeelding
Algemeen 14 aug, 06:33 Rob Dekker trots op Selissenwal: ‘Het is een heel andere wijk geworden’; Directeur-bestuurder neemt afscheid van Woonstichting JOOST
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 12:37 Liempdse kermis biedt plezier voor jong en oud
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 06:37 ‘Ik ben liever aan het werk dan dat ik op school zit’; Davy van Esch timmert aan de weg met debuut ‘Mijn eerste lied’
Afbeelding
Algemeen 7 aug, 06:31 DeMooiBoxtelKrant columniste Julia Kroonen schrijft roman