
Boxtel kraakt 'stikstofnoot' in PHS-dossier; in 2023 moeten werkzaamheden starten
Boxtel - Met het verwerven van nieuwe stikstofrechten kan Boxtel een belangrijke stap nemen in de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK). Die weg vormt op zijn beurt het eerste deelproject in de uitvoer van het Programma Hoogfrequent Spoor.
Na een dik jaar van slecht nieuws over de invloed van stikstof op de uitvoer van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) kon projectmanager Ludwig van Duren de gemeenteraad dinsdag eindelijk goed nieuws brengen. "Het stikstofprobleem is nagenoeg opgelost", meldde hij tijdens de uitgestelde periodieke bijpraatsessie voor de gemeenteraad inzake het PHS-dossier. "We gaan er echt vanuit dat we er met deze partij uit zullen komen."
Dat die noot gekraakt lijkt, komt door een gelukkig toeval. Een agrarisch bedrijf met stikstofrechten in handen meldde zich dit jaar bij de provincie om een deel hiervan van de hand te doen. De provincie was echter niet geïnteresseerd in deze rechten, waardoor Boxtel ze kan kopen. En daarmee ontstaat voldoende ruimte om de toename die de aanleg van de VLK veroorzaakt te compenseren.
Het vormt een belangrijke stap richting de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoor. De VLK is namelijk een belangrijke voorwaarde om met de verschillende andere onderdelen, zoals de sluiting van de dubbele overweg en de verbreding van de Keulsebaan, te kunnen starten.
Over dat laatste onderdeel moest Van Duren ook een minder fijn nieuws mededelen: nieuw onderzoek naar de gevolgen van de verbreding van de Keulsebaan leidt tot forse ingrepen in het ontwerp. Dit komt omdat met het oog op de verkeersveiligheid op niet alle plekken geluidsreducerend asfalt gebruikt kan worden.
Hierdoor neemt de geluidsbelasting toe, waardoor op delen van de Boxtelseweg en Oirschotseweg geluidsschermen geplaatst moeten worden en wordt op het deel van de weg tussen de Parallelweg-Zuid en de Eindhovenseweg een snelheidslimiet van 60-kilometer per uur ingesteld daar waar dat oorspronkelijk 80 kilometer was. Ook moet voor 7 woningen een procedure gestart worden om hogere geluidswaarden toe te staan.
De kosten van de uitvoer van het totale PHS-dossier nemen door de wijzigingen in de plannen naar verwachting niet toe. Op 10 november velt de gemeenteraad een oordeel over het bestemmingsplan voor de VLK en de fietstunnel. Als de raad dan akkoord gaat zou de VLK in 2023 aangelegd kunnen worden. In 2024 volgt volgens deze planning de verbreding van de Keulsebaan en in 2025 kan de dubbele overweg dan worden ingewisseld voor een fietstunnel.