Lody heeft veel gehad aan de begeleiding van jongerencoach Sháron Willems bij de Jongerenacademie. (Foto: Sander van Kasteren)
Lody heeft veel gehad aan de begeleiding van jongerencoach Sháron Willems bij de Jongerenacademie. (Foto: Sander van Kasteren) Foto: Sander van Kasteren

Lody gaat de zomervakantie in, mét een vmbo-diploma

Algemeen

Boxtel – Ieder jaar kent Boxtel vroegtijdige schoolverlaters. Jongeren die uitvallen in het onderwijs nog voordat ze een diploma voor de middelbare school hebben. Soms nog leerplichtig. Vaak hebben ze verschillende problemen, zoals een moeizame gezinssituatie of een omgeving met een slechte invloed. Lody* is één van hen. Dankzij de Jongerenacademie slaagde hij dit schooljaar voor het vmbo. “Ik wilde zelf óók gewoon mijn diploma halen!”

Vertel Jongerencoach Sháron Willems niet dat er jongeren zijn die niet te motiveren zijn om iets van hun leven te maken. “Ik gelóóf daar dus niet in. Dat zit in mijn grondhouding.” Zelf was Sháron vroeger ook zo’n jongere waarvoor een weinig veelbelovende toekomst zonder diploma’s in het verschiet lag. Inmiddels begeleidt ze jongeren zoals de 17-jarige Lody. Toch wil ze er niet te veel op hameren dat ze ervaringsdeskundige is. “Maar ik weet wel hoe bepalend sommige woorden soms kunnen zijn.”

Ook Lody weet dat. Hij ging naar het Maurick College in Vught. En vanwege een vervelende thuissituatie die ervoor zorgde dat hij dan weer bij zijn vader, dan weer bij zijn moeder woonde, was er ook geen rust in zijn hoofd. Die onrust kwam er op school wel eens uit, geeft hij zelf ook toe. Zijn leerkrachten zouden hem waarschijnlijk bestempelen als een lastige leerling. Hij was er wel vaak, maar was meer bezig met ‘wat geinen’ met vrienden. “Ik ben geen leermachine”, kijkt Lody achteraf in de spiegel.

Bergafwaarts
Het gaat bergafwaarts met Lody zijn cijfers. In de klas leidt dat tot meer en meer onrust. Zijn docenten gaan vragen naar zijn thuissituatie. Lody is daar op dat moment niet blij mee. Hij vindt dat zijn school er niets mee te maken heeft. Zijn weinig geïnteresseerde houding maakt dat hij in de ogen van sommige leerkrachten niets meer goed kan doen: “Ik had het gevoel dat ze de pik op me hadden.”

Het is halverwege het derde schooljaar als Lody voor het eerst niet meer op school verschijnt. Zijn school meldt hem aan bij de Jongerenacademie, gevestigd in Jongerencentrum B-Town. Daar wordt hij onbevangen en met vertrouwen ontvangen. “In het begin dacht ik: waar kom ik nu terecht?”, blikt Lody terug.

Sháron legt uit dat die open houding belangrijk is. Het vertrouwen van iemand die zich door school in de steek gelaten voelt heeft immers een behoorlijke deuk opgelopen. “En als mensen eenmaal een bepaald beeld van je hebben, dan ga je je daar ook vaak naar gedragen”, legt ze uit. Ze kan zich nog herinneren hoe ze kennis maakte met Lody, “een lieve, beleefde, behulpzame vent die zich soms verschuilt achter macho-gedrag.”

Alternatieve schoolroute
Lody kreeg in dat eerste half jaar een alternatieve schoolroute aangeboden bij B-Town. Die bestond uit training en coaching gericht op sociale vaardigheden en ‘life skills’. Dat laatste lijkt op het vak burgerschap, zoals dat op het mbo aangeboden wordt. Zelfreflectie en trainingen gericht op ‘volwassen worden’ dus, maar daarnaast ook zelfreflectie en geldlessen.

En daarvan plukte Lody direct de vruchten, aldus Sháron. “Jongeren zoals Lody trekken daardoor eerder aan de bel als het mis gaat.” Dat gebeurde na de vakantie. Terug op school blijkt er weinig te zijn veranderd voor Lody. Dat ligt aan zijn docenten, vindt hij, maar ook wel aan zichzelf. De school heeft opnieuw contact met Sháron, die juist erg positief over de dan 16-jarige jongen is. “Na dat eerste jaar heb ik aangegeven dat hij goed zijn best heeft gedaan”, vertelt ze de contactpersoon van het Maurick. Besloten wordt om Lody opnieuw een alternatieve schoolroute bij B-Town aan te bieden.

Rust en regelmaat
En dat betekent dat Lody zich iedere schooldag om 8.30 uur meldt bij B-Town, waar hij het reguliere lesprogramma doorloopt, maar wel met persoonlijke coaching. En de jongeren zelf nemen elkaar daarbij ook op sleeptouw. Lody had bijvoorbeeld moeite op tijd te komen, maar vond steun in een andere leerling: “Hij belde me bijna iedere ochtend!”

En zo volgt Lody het normale onderwijsprogramma, maar dan in een andere omgeving. Dat hij op zijn middelbare school niet op waarde geschat werd, blijkt. Inmiddels heeft hij een diploma waarmee hij op mbo niveau 4 kan starten. Was er geen Jongerenacademie geweest dan was hij waarschijnlijk zonder papieren van school gestuurd. Dan had hij op niveau 1 moeten beginnen. Ver onder zijn niveau. “Dan was het sowieso niet goed gekomen”, denkt Lody.

Ook thuis heeft de Jongerenacademie rust gebracht. Lody kan en durft meer over zijn eigen gevoelens te praten. Zijn ouders kunnen zo beter inschatten hoe het met hun zoon gaat. En de tiener heeft vertrouwen gevonden in zichzelf en zijn omgeving. Lody: “Ik wilde zelf ook graag mijn diploma halen!” Sháron herhaalt nog maar eens hoe ze erover denkt: “Ik gelóóf niet dat er jongeren zijn die niet willen!”

Inmiddels is Lody op eigen initiatief gaan solliciteren bij een BBL-opleiding als verkoopspecialist. Of dat écht zijn roeping is, dat weet hij nog niet. Maar hij is in ieder geval aan de slag. En mocht het daar weer niet goed gaan, dan klopt hij weer aan bij de Jongerenacademie, weet Sháron uit ook uit ervaring met andere leerlingen.

Jongeren op de radar
Zowel wethouder Marusjka Lestrade-Brouwer als Willems zijn ervan overtuigd het merendeel van de Boxtelse jongeren die dreigen uit te vallen in het onderwijs op de radar te hebben. In het schooljaar 2018-2019, het laatste schooljaar waarover de cijfers bekend zijn, maakten 24 jongeren zoals Lody, tussen de 14 en de 27 jaar, gebruik van de Jongerenacademie. Over heel 2019 waren dat er 29.

Van de 24 jongeren gaan 12 nu weer naar school en hebben er 6 een baan gevonden. Voor 4 wordt samen met de school gezocht naar een passend vervolg en één jongere is verhuisd, waardoor het traject eindigde. Slechts één jongere die begon aan de Jongerenacademie is uit beeld verdwenen.

Volgens de wethouder komt in tijden van constante sociale druk heel veel op jongeren af. Zij wijst op de coronacrisis, waarbij sommige ‘probleemkinderen’ door thuisonderwijs helemaal opbloeiden. Voor sommige kinderen uit deze categorie is een maatwerkoplossing nodig, die gevonden wordt in de Jongerenacademie. Jongeren die dreigen uit te vallen in het onderwijs kunnen op die manier behoed worden voor daadwerkelijke uitval.

Penny wise, pound foolish
Lestrade is ook overtuigd van nut en noodzaak van de Jongerenacademie: “In het algemeen blijkt dat voor elke euro die je in onderwijs stopt, je het drie- tot vijfvoudige terugverdient.” Ze wil en kan niet heel specifiek ingaan op de kosten van de Jongerenacademie, omdat de trajecten die jongeren volgen maatwerk zijn. “Het zijn geen goedkope trajecten”, aldus de wethouder. “Maar ik kan je verzekeren dat de werklast van 29 jongeren die door leerplichtambtenaren opgespoord en gestimuleerd moeten worden ook veel geld kosten.”

Daar komt nog bij dat door vroeg in te grijpen voorkomen kan worden dat jongeren bijvoorbeeld gaan zwerven, of in een uitkeringssituatie waren beland. “Het zou penny wise, pound foolish zijn als we dit zouden wegbezuinigen”, loopt de wethouder vooruit op de kerntakendiscussie die het komend jaar moet plaatsvinden. “Ik ben ervan overtuigd dat jongeren óf op school óf op het werk moeten zitten.”

*Lody is een om privacyredenen gefingeerde naam. Zijn echte naam is bekend bij de redactie.

Afbeelding
Column 9 uur geleden Column Nellie Timmermans - Hoe pijnlijk als je zo gekwetst wordt
Afbeelding
Algemeen 3 dec, 14:57 SP-fractieleider Eric van den Broek plots overleden
Afbeelding
Algemeen 2 dec, 11:15 Scouting Boxtel bezorgt kerstkaarten
Afbeelding
Algemeen 30 nov, 22:10 Bestelauto botst op aanhangwagen op de Prins Hendrikstraat
Afbeelding
Algemeen 30 nov, 16:37 Jonge Boxtelaren genieten van Sints Sportieve Spektakel
Afbeelding
Algemeen 30 nov, 10:18 Gildenbondsharmonie brengt Frankrijk naar Boxtel met najaarsgala Vive La France