
Online Quiz op 4 juni: Boxtel leert al quizzend ondernemers kennen
Boxtel - Gezellig een avondje quizzen, de Boxtelse winkeliers en horecaondernemers beter leren kennen én kans maken op mooie prijzen, dat kan donderdag 4 juni met de Online Quiz over retail- en horecaondernemers in Boxtel. Om 20.00 uur is deze te spelen via de Facebookpagina van The Brain (@brainquiz). De quiz, een initiatief van Centrummanagement Boxtel, gaat niet alleen over Boxtelse ondernemers, maar is ook met hen opgezet. Kiske de Leest en Marc de Laat van The Brain hebben de quiz gemaakt, Jeroen Ketelaars van Clic Visuals Reclame nam de vormgeving voor zijn rekening en DeMooiBoxtelKrant de promotie. Ook de te winnen prijzen zijn lokaal: tien waardebonnen ter waarde van 25 euro, te besteden bij Boxtelse winkeliers en horecaondernemers.
'Wees loyaal, koop lokaal', daar zet Stichting Centrummanagement Boxtel sinds het begin van de coronacrisis sterk op in met hun Plan C(orona). Daarmee vergroot de stichting de binding van de Boxtelse consument met de lokale winkeliers en horecaondernemers. Na een grote foto- en filmcampagne is de volgende stap de Online Quiz over retail- en horecaondernemers in Boxtel.
Voor Plan C mocht Centrummanagement op een bijdrage uit het gemeentelijke stimuleringsbudget van 18.000 euro rekenen. Dat geld wordt ingezet voor de ondernemers, en niet alleen die in het centrum. "Samen staan we sterk", aldus Walter van der Steen, penningmeester van de stichting. "Als corona ons iets duidelijk heeft gemaakt, is het dat wel!" Zo is op www.beleefboxtel.nl een platform ingericht waarop te vinden is welke ondernemers op welke manier open zijn of bezorgen, is er veel geadverteerd ter promotie van lokaal winkelen en is er een foto- en filmcampagne gemaakt, die onder andere is terug te zien op de borden die in de winkelstraten staan om consumenten te wijzen op het belang van afstand houden en veiligheid in de winkels en de winkelstraten. Binnenkort volgt een grote Shop & Win-actie, waarbij consumenten bij deelnemende winkeliers en horeca vouchers met een unieke code ontvangen waarmee mooie prijzen te winnen zijn. Deze loopt van 8 juni tot en met 5 juli. Maar eerst is er de Online Quiz op donderdag 4 juni.
Waarom gekozen is voor deze vorm? "Na de foto- en filmcampagne waarin we onze ondernemers letterlijk een gezicht hebben gegeven, komt nu het verhaal achter die ondernemers aan bod. in "Onze eerste actie was erop gericht om ervoor te zorgen dat de consument de winkels en horeca in Boxtel blijft vinden", licht Van der Steen toe. "Daarna gaven we ondernemers en hun zaak letterlijk een gezicht met de foto- en filmcampagne en nu komt het verhaal daarachter. Een quiz is daar een hele goede oplossing voor. Zo willen we nog meer klantenbinding creëren bij de consument met de lokale winkelier. Én mensen daarbij een leuke avond bezorgen!"
En als je dan een quiz wilt laten maken, dan ben je bij The Brain aan het goede adres. Al bijna tien jaar maken Kiske de Leest en Marc de Laat samen quizzen voor bedrijven en instellingen. Ook is er elke maand een pubquiz waaraan zo'n 180 quizzers uit Boxtel en de verre omstreken in teams meedoen, voorheen bij Partycentre Denziz en sinds de crisis online.
Hun quizzen, met als hoofdprijs de felbegeerde The Brain-tegel voor aan de wand, zijn een begrip in Boxtel en ver daarbuiten. Maar natuurlijk weet niet íedereen hoe het werkt. "We geven op 4 juni dan ook eerst uitleg", aldus De Leest, "en vervolgens gaan we quizzen." Er worden zes rondes gespeeld met tien vragen. De deelnemers vullen hun antwoorden in op een online antwoordformulier en The Brain kijkt deze na. Dat is een andere werkwijze dan bij een 'gewone' pubquiz, waarbij de spelers hun eigen antwoorden nakijken. "Dat klopt, zegt Kiske, "maar er valt nu ook echt wat te winnen natuurlijk."
Wat de quizzers kunnen verwachten? "In ieder geval geen vragen over bijvoorbeeld Napoleon", aldus De Laat. "Tenzij we een winkel zouden hebben die zo heet. Het gaat namelijk écht over de lokale winkeliers en horecaondernemers." Waarop De Leest hem aanvult: "Maar niet elk antwoord is een winkel of een café; er zal af en toe ook een wat bredere Boxtel-vraag tussen zitten." Marc vervolgt: "Je hoeft in ieder geval niet te verwachten dat het te flauw wordt, er komen geen vragen over een uitbaters schoenmaat. En we hebben ook gewoon, zoals we dat in quizzen altijd doen, vragen die te maken hebben met aardrijkskunde, muziek en sport. Het is van alles wat, over Boxtel.
Quiz mee
De Online Quiz over retail- en horecaondernemers in Boxtel is op donderdag 4 juni te spelen, via de livestream op de Facebookpagina van The Brain: @brainquiz. De quiz start om 20.00 uur, de stream begint ongeveer een kwartier eerder. Je kunt alleen meedoen of met een groep, zolang je dan de RIVM-richtlijnen wel naleeft uiteraard. Om mee te spelen moet je een Facebookaccount hebben, dat kan ook als maar één persoon in je team die een heeft. Heb je geen account? Maak dan een tijdelijke aan. Aanmelden voor de quiz is niet nodig, je kunt gewoon vanaf 20.00 uur online meespelen. "Vanaf vrijdag beginnen we met het delen van informatie over de quiz op Facebook, voegt De Leest nog toe. Waarop Walter slechts één tip rest: "Allemaal meedoen!"
