Logo mooiboxtel.nl
Moeten huishoudens met een 'Ja-Ja' sticker wel of juist géén DeMooiBoxtelKrant ontvangen? Het werd dinsdag in de gemeenteraad niet duidelijk.   | Fotonummer: 2c35e8
Moeten huishoudens met een 'Ja-Ja' sticker wel of juist géén DeMooiBoxtelKrant ontvangen? Het werd dinsdag in de gemeenteraad niet duidelijk. (Foto: Mark van der Pol)

Boxtel is nog niet toe aan 'Ja-Ja' sticker

Boxtel - In navolging van steden als Amsterdam moet ook Boxtel een zogeheten 'Ja-Ja' sticker invoeren, vindt de Boxtelse fractie van D66. Alleen bij huishoudens die zo'n sticker op de brievenbus plakken mag in dat geval nog huis-aan-huis reclame verspreid worden. Dit zou de hoeveelheid oud papier per huishouden drastisch verminderen, zo redeneert de partij in een motie die dit ook in Boxtel moet bewerkstelligen. De tijd is echter nog niet rijp om dit systeem in te voeren, oordeelde dinsdag de gemeenteraad.

Zo'n 5 tot 10 kilo oud papier per huishouden hoopt D66 op jaarbasis met de maatregel te besparen. "Uit onderzoek blijkt dat slechts 35 procent van het reclamedrukwerk wordt gelezen", aldus woordvoerder Mariëlle Wijffelaars die trachtte de gemeenteraad te overtuigen. "Dit is een verspilling die niet bij een duurzame gemeente past."

Hoewel de meeste fracties het idee als sympathiek bestempelen, werd de motie prematuur genoemd door onder meer de fracties van CDA, BALANS en Combinatie95. Ook wethouder Herman van Wanrooij adviseert D66 eerst op het standpunt van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) te wachten. Op het moment heeft deze vereniging nog geen stelling genomen over de invoering van de door D66 gewenste stickers.

Doordat er nog geen officieel standpunt van de VNG is ingenomen is er nog geen duidelijkheid over vragen als hoe er met de huidige 'Nee-Nee' en 'Nee-Ja' stickers omgegaan moet worden als er ook 'Ja-Ja' stickers in de omloop komen. Bovendien, zo stelt VVD-raadslid Dymph van de Vries, is de 'Ja-Ja' sticker veel te eenzijdig. "Wij gaan in Nederland uit van het principe dat het 'ja' is, tenzij...", aldus Van de Vries. Ook is de milieuwinst die D66 denkt te boeken met invoering van de nieuwe sticker volgens haar niet bewezen. Zo zal het verdwijnen van huis-aan-huis reclame in de redenatie  van Van de Vries internetaankopen extra stimuleren. Dit levert extra transportbewegingen evenals verpakkingsmaterialen op die de beoogde milieuwinst weer ongedaan maken.

Een ander punt van kritiek is de positie van ondernemers en huis-aan-huiskranten, zoals DeMooiBoxtelKrant. Want hoe moeten met name lokale ondernemers hun aanbiedingen nog aan de man brengen als ze veel dorpsbewoners niet meer mogen benaderen? En hoe moet omgegaan worden met kranten als DeMooiBoxtelKrant die leven van de inkomsten van adverteerders die er vanuit gaan op iedere deurmat te vallen tenzij mensen expliciet aangeven dat ze hier niet op zitten te wachten?

D66 toonde zich gevoelig voor de kritiek en besloot de motie in te trekken op voorwaarde dat de wethouder toezegt erop terug te komen zodra de VNG wel een officieel standpunt heeft ingenomen. Van Wanrooij wil die toezegging inderdaad doen. Wordt vervolgd dus.

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>