Leerlingen van de Angelaschool zagen hoe lang de remweg van deze BMW i3 is.
Leerlingen van de Angelaschool zagen hoe lang de remweg van deze BMW i3 is.

Leerlingen Angelaschool krijgen verkeersles

Algemeen

De ANWB gaf vorige week verkeersles op de Angelaschool. Allerlei belangrijke onderwerpen kwamen aan bod. Zoals de remweg van een auto. Tijdens de les werd bewust gebruik gemaakt van een elektrisch voertuig, omdat dit niet goed hoorbaar is en dus extra oplettendheid vergt. 

Eerst mochten de leerlingen testen hoe lang ze er zelf over deden om na een sprint tot stilstand te komen. Vervolgens reed de instructrice van de ANWB een stukje met de auto, om die abrupt stil te zetten. Ze legde uit dat hoe harder iemand rijdt, hoe meer meters er nodig zijn om te remmen. De kinderen mochten pionnetjes neerzetten op de plek waar ze dachten dat de auto stil zou staan. Hun schattingen bleken wat optimistisch, de BMW i3 tikte een paar pionnen om. ,,Als dit kinderen waren geweest, hadden we er nu drie minder gehad”, aldus de instructrice. Ze maakte des te duidelijker dat een auto behoorlijk wat meters nodig heeft om tot stilstand te komen. En een vrachtauto, die veel zwaarder is, nog meer. Ze wees op de banden en op de schoenzolen van de kinderen. ,,Met gladde banden remmen lukt niet zo goed. Het profiel geeft grip.”

REMMEN

Om zelf te ervaren hoe het is om een noodstop te maken, mochten de leerlingen meerijden in de auto, op de passagiersstoel, en stevig remmen. Voor de duidelijkheid: de auto was, net als een lesvoertuig, uitgerust met twee rempedalen. De instructrice hielp een handje, of beter gezegd een voetje, mee. Ze stapten vervolgens nog even achterin.

Om de situatie nog wat realistischer te maken, zwaaiden leerlingen op een zelfgekozen moment met een Formule 1-vlag. Op dat moment moest de auto remmen. ,,Als je van tevoren weet dat je stil moet gaan staan, heb je minder meters nodig. Nu, met die vlag, komt er ook nog eens reactietijd van de chauffeur bij. Dat betekent een nog langere remweg”, aldus de instructrice van de ANWB. Of de leerlingen alles onthouden wat hen geleerd is, moet blijken. Maar een ding vergeten ze in ieder geval niet: op de rem trappen, dat was gaaf om te doen en ook wel spannend.

Uit de krant