Logo mooiboxtel.nl
Van links naar rechts: Stefan van den Nieuwenhof van Sanders Machinebouw, Siep Schukken van Metaalperswerk van de Wetering en Jan-Willem van den Berg, locatiedirecteur van het BHC tekenen een samenwerkingsovereenkomst.   | Fotonummer: 5622f1
Van links naar rechts: Stefan van den Nieuwenhof van Sanders Machinebouw, Siep Schukken van Metaalperswerk van de Wetering en Jan-Willem van den Berg, locatiedirecteur van het BHC tekenen een samenwerkingsovereenkomst. (Foto: Sander van Kasteren)

BHC en bedrijfsleven werken samen in Boxtel

Boxtel - Om het technisch onderwijs op beroepsopleidingen sterker te maken hebben het Rijk en de provincie Noord-Brabant miljoenen beschikbaar gesteld. Voor onze regio is dit zo'n 17 miljoen euro. Dit bedrag moet de samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven versterken, door extra stageplekken en 'hybride docenten', leerkrachten uit het (lokale) bedrijfsleven mogelijk te maken. Ook het Boxtelse Baanderherencollege profiteert hiervan en maakt zich sterk voor regionale samenwerkingen. Op het moment van schrijven zijn dertien overeenkomsten met bedrijven getekend, maar dit aantal is nog steeds groeiende. Samen verenigen zij zich in het Boxtels Platform Techniek en Educatie.

In het directiekantoor van het Baanderherencollege zitten Stefan van den Nieuwenhof, namens Sanders Machinebouw en Siep Schukken van Metaalperswerk Van de Wetering. Zij behoren tot de dertien bedrijven waarmee het Baanderherencollege al samenwerkt. Dit aantal groeit rap volgens BHC-directeur Jan-Willem van den Berg: "Ieder bedrijf dat we tot nog toe benaderden doet mee." Met de samenwerking moeten technisch onderwijs en het bedrijfsleven naadloos op elkaar aansluiten en ervoor zorgen dat leerlingen, zoals Van den Berg dat noemt "geen nutteloze werkstukjes maken die na het inleveren weer in de prullenbak belanden." Voorbeelden uit de praktijk zijn er al. Zo noemt de directeur het opknappen van het carillon van de Sint-Petrusbasiliek, de bouw van een raceboot op zonne-energie en de samenwerking met IVN om een aanhangwagen te maken als voorbeelden van succesvolle samenwerkingen. De relatie tussen het voortgezet onderwijs en bedrijfsleven in de regio Boxtel is al goed, volgens de BHC-directeur. "Al gaat het voor de bedrijven, in deze tijd van voorspoed, op school vaak niet snel genoeg. Wat scholen voor bedrijven kunnen betekenen is gebaseerd op lange termijn en is niet direct zichtbaar."

Miljoenenimpuls
Met de miljoenenimpuls die de overheid nu geeft moeten vanaf volgend schooljaar meer bekwame docenten of meer 'hybride docenten' voor de klas staan: werknemers die vanuit het bedrijfsleven een halve of hele dag in de week aan de slag willen gaan als docent. Ook wordt geïnvesteerd in extra stageplaatsen voor leerlingen én docenten, in up-to-date technieklokalen, innovatieve leeromgevingen waarin leerlingen werken met de nieuwste technologie: robotisering, digitalisering en 3D-technieken. Het BHC heeft een kartrekkersrol in de regio. Samen met zeven andere scholen richt de school zich namelijk op het technisch onderwijs. In samenwerking met ROC de Leijgraaf en het Koning Willem I College, het regionale bedrijfsleven, de provinciale en lokale overheid ontwikkelen deze scholen plannen om tegemoet te komen aan de vraag naar technisch geschoold personeel.

En die is enorm, zo geven Van den Nieuwenhof en Schukken aan. "In de crisis heeft iedereen te veel personeel", wijst Schukken erop dat samenwerkingen tussen scholen en bedrijfsleven op een lager pitje kwamen te staan. "En nu komen ze personeel tekort", vult Van den Nieuwenhof hem aan. Zelf laat hij weten in de crisisperiode in te hebben gezet op het aanhouden van zo veel mogelijk BHC-scholieren. De samenwerking is volgens Van den Berg essentieel: "Techniek is iets dat zich razendsnel ontwikkelt. Ons lesprogramma is over vijf jaar, als onze leerlingen aan de slag kunnen binnen een bedrijf, eigenlijk alweer verouderd." Maar ook voor bedrijven kan een verbeterde samenwerking veel opleveren. Schukken heeft daar een praktijkvoorbeeld bij. Een vmbo-leerling kon zó goed uit de voeten met nieuwe machines die Van de Wetering aanschafte dat hij oudere werknemers op sleeptouw nam. "Je krijgt de discussie binnen je bedrijf van 'wij doen dit al jaren zo'. Maar die vmbo-leerling was een week of vier bezig en toen ging de oude garde zich toch achter de oren krabben", wijst Schukken op de enorme stappen die gemaakt konden worden.

Daarnaast kan ook de leefbaarheid van de gemeente profiteren van de lokale samenwerkingen. Leerlingen die vanuit hun studie doorstromen naar het bedrijfsleven binnen onze gemeente zullen namelijk minder snel wegtrekken uit Boxtel. Bovendien betekent een technische vmbo-opleiding momenteel dat het zo goed als zeker is dat je een baan vindt.

De bedoeling is het Boxtels Platform Techniek en Educatie (BPTE) ook te laten voortbestaan in nieuwe tijden van crisis. In die zin lijkt het erop dat het Boxtels bedrijfsleven probeert te leren van eerdere samenwerkingen die in tijden van crisis uiteen vielen. Er zijn geen garanties, maar gezien het aantal bedrijven in Boxtel dat kan profiteren van een samenwerking met het BHC zou de vraag naar technisch personeel niet zomaar moeten opdrogen, zo constateren Van den Nieuwenhof en Schukken.

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>