Logo mooiboxtel.nl
Het ontwerp, gemaakt door Brigitte Voets van Stift&Stijl, waarmee de Sint-Petrus de prijs van 5.000 euro binnensleepte.   | Fotonummer: dc0053
Het ontwerp, gemaakt door Brigitte Voets van Stift&Stijl, waarmee de Sint-Petrus de prijs van 5.000 euro binnensleepte. (Foto: Willemijn Wijdenes)

Ontwerp Leerplein Boxtelse Petrusschool won prijs van 5.000 euro

Boxtel - De prijsvraag die leverancier van leermiddelen 'Reinders samen voor de klas' eind vorig jaar onder basisscholen uitschreef voor de inrichting van een Leerplein, werd bij de Sint-Petrus in Boxtel vol enthousiasme ontvangen. Op de NOT, de Nationale Onderwijs Tentoonstelling leverde Petrus-directeur Karin Bierens eind januari het ontwerp van haar school in. De afloop hiervan was drie weken geleden te lezen in DeMooiBoxtelKrant: de Boxtelse basisschool won de prijs van 5.000 euro voor de inrichting van hun Leerplein.

Wat een Leerplein precies inhoudt, dat verschilt per school. Over het algemeen is het een plek waar kinderen zelfstandig, al dan niet onder begeleiding van een leerkracht kunnen werken. Elke school geeft daar haar eigen invulling aan, zo ook de Sint-Petrus. "We zijn al langer bezig met het creëren van een uitdagende leeromgeving voor onze kinderen", vertelt Karin. "Daarom is deze prijs een mooi en welkom extra bedrag om de puntjes mee op de i te zetten." Wat de visie van de Sint-Petrus op het Leerplein is, dat legt de trotse directeur graag uit. "Het is een plek waar kinderen op flexibele werkplekken in groepjes leren leren, leren zelfstandig worden, samenwerken, overleggen, elkaar aanspreken, feedback geven. Ze komen er echt aan andere vaardigheden toe dan in de klas, het is meer gericht op 21e eeuwse vaardigheden." Met de ontwikkeling van deze vaardigheden worden kinderen voorbereid om succesvol deel te nemen in de maatschappij van de toekomst, die van een industriële samenleving verschuift naar een kennis- en netwerksamenleving. Te denken valt aan competenties als kritisch en creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en mediawijsheid.
De directeur benadrukt dat het geen voorrecht of verdienste is om daar te mogen werken, maar dat het Leerplein deel uitmaakt van het reguliere lesprogramma. "Het is ook geen chillplek, wel moeten kinderen er in alle rust kunnen werken. In meerdere groepjes naast elkaar zonder dat ze last hebben van anderen. Er kan een onderwijsassistent aanwezig zijn, maar kinderen moeten er ook leren zelfstandig werken. We willen een constante bezetting van het Leerplein."

Wie de Sint-Petrus kent, weet dat de inrichting van zo'n ruimte met verschillende werkplekken een uitdaging is voor de fysiek relatief kleine school aan de Burgakker in Boxtel. Dat weet ook Karin. "Als je naar de Petrus kijkt, zie je een prachtig gebouw", vertelt ze. "Heel traditioneel, maar met weinig ruimte voor de kinderen om buiten de leslokalen te werken. De enige ruimte die we daar eigenlijk voor hebben is de aula en die gebruiken we voor uiteenlopende doeleinden, zoals elkaar ontmoeten tijdens onze vieringen, de optredens van Open Podium, maar ook als bibliotheek. De ruimte moet dus heel praktisch worden ingericht, met mobiel meubilair, om aan alle eisen te voldoen."
Wat die eisen precies zijn, daarvoor werkte de school een plan uit. Daarbij werd iedereen betrokken; het gehele team én alle kinderen. "In alle groepen zijn ontwerpen gemaakt", aldus Bierens. "Er zijn lessen gegeven over wat je op een Leerplein wilt doen en toen zijn de kinderen met allerlei materialen aan de slag gegaan om het plein in te richten. Dat hebben we ook meegenomen in ons plan." Daarnaast was er een speciaal kernteam voor het Leerplein, zoals de school ook kernteams heeft voor onder andere taal en hoogbegaafdheid. Een manier van werken die Karin op de Petrus heeft geïntroduceerd. Het kernteam verdiepte zich in de materie om de opgedane kennis vervolgens met het volledige Petrus-team te bespreken. De resultaten daarvan werden weer verwerkt in het ontwerp.

Dat ontwerp toont een ruimte ingericht voor verschillende doeleinden. "De kinderen moeten er met kleine en met grote groepen kunnen werken, naast elkaar", aldus Karin. "Dat kan met meubilair waarbij je hoekjes en aparte ruimtes creëert, zodat de kinderen relatief afgesloten zijn van de rest en in alle rust kunnen werken. Ze kunnen er werken aan opdrachten of een uitdagend spel doen, maar ook rustig lezen of iets opzoeken op een ChromeBook. Kinderen die vatbaar zijn voor prikkels kunnen er werken in aparte ruimtes met wanden die bekleed zijn met geluidswerend materiaal en leerlingen met bewegingsonrust kunnen staand werken aan hoge tafels. Het is een plek waar iedereen op zijn eigen niveau en manier kan werken."
Het klinkt als een flinke uitdaging voor een school met weinig ruimte, maar die ging de Sint-Petrus dus succesvol aan. De school hoopt het Leerplein nog dit schooljaar te realiseren en zichzelf en haar leerlingen daarmee, nog meer dan nu al gebeurt, goed voor te bereiden op de toekomst.

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>