Afbeelding
Foto: Jan van der Steen

Noordelijke ontsluitingsweg toch weer op tafel

Algemeen

Boxtel - Het leek een beetje op het spelletje 'verboden woord' tijdens de informatiebijeenkomst over het verkeersvisie tot 2031 (Move'31) dinsdagavond in het Boxtelse gemeentehuis. Want hoewel er binnen de muren van het gemeentehuis toch weer rekening gehouden wordt met de mogelijke aanleg van een Noordelijke ontsluitingsweg vanwege onder meer de komst van Esch naar Boxtel en mogelijke woningbouw in 'de oksel', werd de politiek beladen term dinsdag zoveel mogelijk vermeden.

Een Noordelijke ontsluitingsweg werd in 2011 nog als 'onnodig' bestempeld. En hoewel die volgens de huidige verkeersmodellen nog steeds niet noodzakelijk is, moet Boxtel er rekening mee houden dat die situatie in de toekomst wellicht kan veranderen, was dinsdag de boodschap. Zo kan de komst van Esch naar Boxtel in combinatie met bouw in 'de oksel', het gebied tussen de spoorlijnen richting Den Bosch en Tilburg, en de sluiting van één of meerdere overwegen zomaar toch een noordelijke hoofdwegenstructuur noodzakelijk maken. "Een integrale visie voor dit gebied ontbreekt", constateren ook ambtenaren Werner Bastiaans en Frits Fastenau, die verwijzen naar de grote vraagtekens rondom de toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Volgens hen is het daarom handig om een aantal scenarioschetsen te maken, waarvan in sommige de Noordelijke ontsluitingsweg wordt opgenomen.

Het was niet het enige opmerkelijke punt tijdens de informatiebijeenkomst. Zo moet Boxtel ook werk maken van een koppeling van de N618 (Schijndelsedijk) op de A2. De noodzaak van die aansluiting, de Verbindingsweg A2-N618 (VAN) genoemd, wordt ingegeven door het voornemen omdat de verwachting is dat fors meer fietsverkeer over de Noord-Zuidas van Boxtel komt met de aanleg van een snelfietsroute tussen Boxtel en Eindhoven. Om de verkeersdruk van auto's op de Eindhovenseweg te verminderen wordt de aansluiting van de wijk Oost op de snelweg noodzakelijk geacht. Volgens verkeerskundige Bram Louwers, betrokken bij het project Move'31, is er geen andere optie dan een parallelweg aan te leggen aan de oostelijke zijde van de snelweg. De wijk Oost had tot 1996 een aansluiting op de huidige A2 bij Petershoek, maar die werd gesloten en maakte plaats voor een viaduct zonder aansluiting op de snelweg. Eerdere pogingen om een heraansluiting voor elkaar te krijgen strandden omdat er onvoldoende geld voor was, of de plannen praktisch onhaalbaar bleken.

De komende tijd gaat de gemeente aan de slag met de tijdens de bijeenkomst opgehaalde input. Die wordt verwerkt in een document dat naar verwachting in december aan de raad kan worden aangeboden. De verwachting is dat er in de tweede helft van 2019 een definitieve versie van het verkeersplan op tafel moet liggen. Over of daarin een Noordelijke ontsluitingsweg moet worden opgenomen zal in de gemeenteraad naar verwachting nog vaak gesproken worden.

Afbeelding
Algemeen 10 aug, 12:37 Liempdse kermis biedt plezier voor jong en oud
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 06:37 ‘Ik ben liever aan het werk dan dat ik op school zit’; Davy van Esch timmert aan de weg met debuut ‘Mijn eerste lied’
Afbeelding
Algemeen 7 aug, 06:31 DeMooiBoxtelKrant columniste Julia Kroonen schrijft roman
Afbeelding
Algemeen 4 aug, 08:22 Streep door bestemmingsplannen Keulsebaan en Fietsonderdoorgang
Afbeelding
Algemeen 3 aug, 06:37 ‘Het voelt als een wederopstanding’; Zanger Wes van der Steen brengt na 10 jaar afwezigheid nieuwe single uit
Afbeelding
Algemeen 31 jul, 06:20 ‘Opa had natuurlijk nooit verwacht dat zijn kleindochter dit zou gaan doen’; Boxtelse Evy en Annabelle timmeren aan de weg bij KRC Genk