Logo mooiboxtel.nl
  | Fotonummer: 31dce1
Foto: Jan van der Steen
Algemeen nieuws

Klachtenafhandeling openbare ruimte nog ondermaats

Boxtel - 'Heel droogjes dient de rekenkamercommissie ons eigenlijk een mokerslag toe', luidde de conclusie van PvdA/GroenLinks raadslid Anja van den Eijnden na het lezen van het rapport 'Meld terug over de meldingen'. Daarin laat eerdergenoemde commissie zich uitermate kritisch uit over de klachtenafhandeling van meldingen over de openbare ruimte. "Er gaat eigenlijk bijna niets goed", aldus de sociaaldemocrate tijdens de raadsvergadering dinsdag.

Een telefonische bereikbaarheid van 37 procent, daar waar 85 procent de norm is, een algeheel rapportcijfer dat uitkwam op 4,7 en bijna 80 procent van de ondervraagden die aangeeft ontevreden te zijn over de terugkoppeling van de gemelde klacht over de openbare ruimte is niet bepaald iets om trots op te zijn als gemeente. Toch is dit hoe de burger de afhandeling van zijn meldingen het afgelopen jaar beoordeelde. Reden voor de politiek om de rekenkamercommissie in te schakelen en op zoek te gaan naar verbeterpunten.

Hoewel die rapportcijfers naar aanleiding van een aantal genomen maatregelen gedurende het onderzoek van de rekenkamercommissie wel spectaculair verbeterden, is de afhandeling van klachten nog steeds ondermaats. Met name de terugkoppeling naar de burger, die de inspanning doet om de gemeente te benaderen, laat volgens de commissie te wensen over. De commissie hamert erop om met enige spoed een Meldingensysteem Openbare Ruimte in te richten, waardoor alle meldingen op een centrale plaats binnenkomen.

De eerste stappen op weg naar verbetering zijn inmiddels genomen. In september werd het servicepunt openbare ruimte in het leven geroepen. Dat is echter volgens Jan van den Heuvel, voorzitter van de commissie echter pas het begin van een lang traject om alle aanbevelingen uit het rapport handen en voeten te geven. Hiermee is wethouder Herman van Wanrooij als portefeuillehouder het eens. "Wij krijgen wekelijks zo'n 70 telefoontjes. Dat vereist een servicesysteem en dat is nog een hele brok werk. We zijn er al mee begonnen en pakken de handschoen graag op."

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>