Logo mooiboxtel.nl
Dianne van Griesbergen kwam afgelopen mei nog in actie voor haar 'thuispubliek' tijdens het festival Limuscene. (Foto: Sander van Kasteren)  | Fotonummer: 281521
Dianne van Griesbergen kwam afgelopen mei nog in actie voor haar 'thuispubliek' tijdens het festival Limuscene. (Foto: Sander van Kasteren) (Foto: Sander van Kasteren)
Human Interest

Liempdse Dianne van Giersbergen gaat terug naar haar roots

Boxtel – Ze is pas 33, maar toch heeft metal- en klassiek zangeres Dianne van Giersbergen er al een flinke carrière op zitten. Ze begon al jong met zingen en is daar nog altijd dagelijks mee bezig: ze zong onder meer in de metalband Xandria, waar ze vorig jaar ook weer mee brak. Ondertussen is ze bezig met het schrijven van nieuwe muziek met haar eerste band Ex Libris.

De Liempdse zangeres Dianne van Giersbergen komt niet uit een bijzonder muzikaal gezin. Toegegeven; haar moeder luistert graag naar klassieke muziek en haar vader graag naar rock, maar écht diep in de muziek zitten pa en ma Van Giersbergen nu ook weer niet. "Mama luisterde graag naar Radio 4, terwijl papa Led Zeppelin opzette", vertelt Dianne. Zelf wist ze al op jonge leeftijd waar haar hart lag: "Ik schreef ooit in een poëziealbum dat ik zangeres of dolfijnentrainer wilde worden, waarbij dat laatste eigenlijk als grapje bedoeld was."

Talent
De jonge Dianne zong dan ook bijna altijd. Zó erg dat haar ouders en twee jongere zusjes er horendol van werden. Daarom werd de keuken van huize Van Giersbergen uitgeroepen tot 'zangvrije zone'. "Maar dan komt mijn persoonlijkheid kijken", lacht Dianne. "Ik liep dan door de bijkeuken en stopte even met zingen als ik door de keuken kwam, om vervolgens direct als ik die uit liep verder te zingen."

"De keuken was een verboden zone om te zingen"

"Toen ik vier was mocht ik dan ein-de-lijk bij het kinderkoor", vertelt de Liempdse met enig gevoel voor dramatiek. "Mijn ouders merkten namelijk al vroeg dat ik écht anders was zodra de radio aanstond. Ze hebben beiden niet in een situatie gezeten waarbij ze muzikaal onderwijs konden krijgen, dus ze gunden mij dat." Bij het kerkkoor, geleid door 'juf' Miriam van den Boer van basisschool De Oversteek, deed Dianne haar eerste zangervaring op.

Al snel kwam ze terecht op de Boxtelse muziekschool, waar haar talent niet onopgemerkt bleef. In die tijd leert ze ook haar eerste bandgenoot/eerste drummer van Ex Libris kennen, waarmee ze besluit een band op te richten: "Drummer Joost (van de Pas -Red.) en ik luisterden naar dezelfde muziek, zoals bijvoorbeeld Nightwish. Het klikte muzikaal goed." Zo zag in 2004 Ex Libris het levenslicht.

Geen rekenwonder
Al snel kon de muziekschool Dianne niets meer leren en startte ze met privélessen bij Sef Pijpers Senior. Anders dan het zingen was school, met name het vak rekenen en later wiskunde, lastig. "Ik heb dyscalculie", biecht de Liempdse op. Het beangstigde haar: "ik weet nog dat ik in groep 6 dacht: Mijn cijfers voor rekenen zijn zó laag. Hoe kan ik nu ooit naar de havo en dus daarna naar het conservatorium?"

Havo bleek door de slechte resultaten op rekengebied dan ook te hoog gegrepen voor Dianne. Maar het afronden van de mavo lukte prima. "Daarna heb ik twee jaar mbo gedaan. Ik leerde voor activiteitenbegeleider." Het ging haar niet goed af: "Ik kon dat niet; knutselen met mensen. Ik wilde zélf creatief zijn!" Het leidde ertoe dat de jonge Dianne een vavo-opleiding (Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs) ging volgen. Doordat ze alle wiskunde-uren dubbel doorloopt, rondt ze haar havo af met een 7 voor wiskunde. Het is haar laatste struikelblok op weg naar haar droom. "Tegenwoordig heb je Excel", lacht ze.

Het jaar daarop start ze aan het conservatorium in Arnhem, dat ze probleemloos doorloopt. "Ik had een fantastische docente, Elena Vink", blikt Van Giersbergen terug. "Die opleiding voelde echt als thuiskomen!" In 2012 rondt ze haar master af, waarbij ze ook een extra minor musiconomie bij docent mr. dr. Ton Lamers doorloopt en hiervoor een businessplan schrijft voor haar rol als zangeres in de crossover tussen metal en klassieke muziek. Ze speelt met haar band Ex Libris op haar examen een versie van Ave Maria, begeleid door een zessnarige basgitaar. Ook haar scriptie behandelt de cross-over tussen klassieke muziek en metal waarin ze zichzelf zo thuis voelt. Die voorkeur is, zo geeft ze zelf ook toe, als je terugkijkt waarschijnlijk een gevolg van de verschillende muzieksmaken van haar ouders.

Buiten de inrichting van een zangvrije zone kreeg Van Giersbergen veel steun van haar familie, volgens eigen zeggen haar trouwste fans. "Ik ben daar echt blij mee. Bij veel muzikanten is dat heel anders!"

Xandria
Haar optredens blijven niet onopgemerkt: ergens in het najaar van 2013 gaat de telefoon. Aan de andere kant van de lijn zit de producer van de Duitse metalband Xandria. Hij heeft kort daarvoor te horen gekregen dat zangeres Manuela Kraller het voor gezien houdt terwijl de opnamestudio voor het zesde album Sacrificium al geboekt is. De band is op zoek naar een nieuwe zangeres en Van Giersbergen gaat op het aanbod in.

Sacrificium gooit hoge ogen en vindt haar weg in de hitlijsten. De band heeft letterlijk honderden boekingen op de agenda staan en de wisselwerking tussen de krachtige zang van Dianne en de ervaren band zorgt ervoor dat zowel de zangeres als haar bandgenoten groeien in bekendheid en populariteit. "Het was een hele intensieve tijd", blikt Van Giersbergen terug. "Ik heb er veel bekendheid aan te danken. Maar eigenlijk ging onze bekendheid hand in hand; ik heb veel aan de band te danken en de band is ook nog bekender geworden dankzij mij."

Opvolger Theater of Dimensions wordt begin 2017 uitgebracht en doet daar nog een schepje bovenop. Ook dit album krijgt goede kritieken, met name op het gebied van zang. 'Formidabel' noemt de populaire metalsite Metalunderground haar stem.

Keerzijde
Het succes heeft echter ook een keerzijde, zo leerde de zangeres. "Voor mij was wat er verwacht werd, en dan heb ik het niet alleen over toewijding, maar ook qua tijd en geld, niet meer gezond", vertelt ze, nog steeds geëmotioneerd. "Er werden tours met vier tot zes shows per week gepland en dat over een periode van zo'n anderhalf jaar lang, met tussendoor maar enkele weken vrij." Onwerkbaar volgens Van Giersbergen: "Ondanks dat het allemaal als een rockband klinkt, sta ik toch behoorlijk intensief opera te zingen. Er is een reden dat een opera nooit zes dagen op rij opgevoerd wordt: dat is voor het instrument niet op een gezonde manier vol te houden."

Ook financieel gezien maakte Xandria haar niet veel wijzer: volgens Van Giersbegren belandde veel geld dat de band verdiende in slechts enkele zakken. En dat waren niet die van de muzikanten. Het leidde ertoe dat ze in juni 2014 haar eigen sieradenmerk 'Precious Metal' oprichtte, waarvoor ze sieraden maakt van gebruikte (bas-) gitaarsnaren en drum bekkens. De verkoop van deze sieraden op de merchtafel gaf haar een zakcentje om tijdens de tour toch een vorm van inkomen te hebben.

Afscheid
Na een lange periode van twijfel en onzekerheid hakte Van Giersbergen in september 2017 de knoop door en keerde ze Xandria de rug toe. Directe aanleiding was de reactie van de band en het management toen ze het in haar ogen te drukke tourschema aankaartte. "Hun reactie was er een in de geest van: 'Dit is wat jij wilde, jij koos hiervoor.' Toen ik aangaf dat het voor de gezondheid van mijn stem te zwaar zou gaan worden, werd zelfs gezegd: dan ga je maar playbacken!" Het was de druppel voor de Liempdse zangeres: "Voor mij was dat een teken dat Xandria een bedrijf was geworden in plaats van een band. Dat is dan misschien ook wel de Duitse mentaliteit; waarbij de zaak eigenlijk ver boven de werknemer lijkt te gaan. Je denkt: het is Duitsland, ons buurland, maar er is zo'n enorm verschil in mentaliteit!"

"Ik heb nooit een cent verdiend aan die periode bij Xandria"

Dat gevoel werd nogmaals bevestigd op 12 september 2017 toen de band een bericht naar buiten bracht waarin werd aangegeven dat Dianne 'niet meer kon optreden met de band' en meteen ook de komst van haar vervanger werd aangekondigd. Het leidde tot een emotioneel statement op Facebook, waarin de Liempdse een dag later haar vertrek in niet mis te verstane bewoordingen toelichtte. "Ik wilde vooral eerlijk zijn. Ik heb nooit een cent verdiend aan die periode bij Xandria!", blikt Van Giersbergen terug. De zangeres kreeg steun uit onverwachte hoek: de tot dan toe zwijgzame oud-zangeressen Manuela Kraller en Lisa Middelhauve verklaarden op Facebook om soortgelijke redenen de band te hebben verlaten.

Een terugkeer bij Xandria lijkt daarom ook uitgesloten: "of er moeten daar een heleboel mensen weg gaan. Het was zelfs zo erg dat een bandlid bijna een jaar lang niet tegen mij praatte. Niet omdat we ruzie hadden, maar omdat ik een vrouw was en zijn vrouw er niet blij van werd als hij met mij omging."

Terug met Ex Libris
Haar vertrek bij de Duitse rockers van Xandria deed mogelijk nog meer stof opwaaien dan haar komst in 2013. Op haar eigen fanpagina kreeg ze veel bijval. Ook nu krijgt Xandria het nog regelmatig te verduren op de sociale media van fans die het niet eens zijn met hoe al verschillende keren bandleden aan de kant werden gezet. 'Een dure, maar waardevolle les', noemt Dianne het zelf. "Ik heb ervan geleerd dat je altijd voor jezelf moet opkomen."

Het afscheid betekende ook dat ze weer meer tijd kreeg voor haar (jeugd)band Ex Libris. Tijdens haar laatste jaar bij Xandria merkte Van Giersbergen al dat ze zichzelf steeds vaker terugtrok naar wat je met een beetje fantasie 'haar jeugdliefde' kan noemen. "Ex Libris is eigenlijk nooit echt weggeweest. En toen ik terugkwam bij die band merkte ik dat die handschoen me wel heel goed paste. Ik ben dan ook superblij dat die jongens op mij gewacht hebben!"

Met 'die jongens' bracht ze inmiddels deel één van drieluik 'Ann' uit. "Alles draait daarbij om het getal drie", lacht Van Giersbergen. Op alle drie de albums staan drie songs die gaan over één Anna. Op het eerste album is dat Anne Boleyn, de tweede vrouw van de Engelse vorst Henry VIII, op de andere twee delen is dat weer een andere 'Ann'. Ook die naam bevat natuurlijk drie letters en bovendien wordt de naam van iedere hoofdrolspeelster weer net iets anders geschreven; drie schrijfwijzen dus.

Dramatiek
Het leven van Boleyn fascineert haar: "Ik ben altijd al een groot fan van de Engelse geschiedenis geweest. Anne was haar tijd vooruit." De nog jonge Anne wilde zich niet schikken in haar rol als maîtresse van de koning en dwong daarmee een scheiding af. Omdat dat niet kon in de katholieke kerk, leidde dit tot de oprichting van de Anglicaanse Kerk. "Daarmee is zij echt een key figure in de Engelse geschiedenis."

"Ik vind mineur gewoon veel mooier klinken dan majeur!"

De meeste van de in totaal zes vrouwen die de Engelse koning heeft gehad kwamen er niet best vanaf en dit gold ook voor Boleyn. In 1536 werd ze onthoofd voor verschillende vage misdaden. Haar hoofd wordt niet afgehakt met een bijl, maar met een zwaard, wat als meer humaan werd gezien. Historici gaan ervan uit dat Henry die keuze maakte om zelf in aanzien te stijgen.

Zo zit het nieuwe drieluik vol dramatiek. De Liempdse zangeres geeft aan daar wel van te houden: "Ik vind het fantastisch om echt in de huid van iemand te kruipen!" Het past bij haar klassieke opleiding aan het ArtEZ conservatorium. "En ik vind mineur gewoon veel mooier klinken dan majeur!", doelt de zangeres op de meer onheilspellende mineur-klankkleur. De goedlachse zangeres vindt het heerlijk om in een dramatische, zware rol te kruipen als ze zingt: "Dat is echt onderdeel van wie ik ben. Die twee uitersten zitten echt in mij. Daar schipper ik een beetje tussen."

Altijd zingen
Nu, in de relatieve rust na Xandria, woont de zangeres 'in de buurt van Breda'. Waar precies, wil ze liever niet naar buiten brengen. "Ik kan prima over straat hoor, maar dat wil ik graag zo houden, haha!" Dat hele 'bekend zijn', geldt sowieso wat minder in het dagelijks leven, buiten de metalscene. "Maar als ik naar een concert van collega's ga, dan word ik daar gezien als 'de zangeres Dianne van Giersbergen'."

"Fans kennen maar 30 procent van mij"

Echt veel moeite heeft ze daar niet mee. "Veel fans denken mij goed te kennen, maar eigenlijk kennen ze maar zo'n 30 procent van mij. Ze vullen zelf die overige 70 procent aan. Dat vind ik overigens zalig: het maakt omgaan met feedback, en vooral de negatieve vorm, veel makkelijker." Volgens haar draagt dat ook bij aan het droombeeld dat mensen vaak hebben van hun idolen: "Dat zijn uiteindelijk ook gewoon mensen. Daarom moet je je helden eigenlijk nooit ontmoeten!"

Nog steeds is de Liempdse bijna altijd bezig met zingen: naast haar band geeft Dianne ook zanglessen. En hoe zit dat dan vandaag de dag met de 'zangoverlast'? Die valt reuze mee. "Ik heb in ieder geval geen klagende buren. Sterker nog; ze zitten bij mij op zangles", vertelt ze gniffelend.

Precious Metal
Naast haar zangcarrière is Van Giersbergen druk in de weer met haar sieradenmerk. Daarbij combineert ze haar passie voor muziek met het zakelijk inzicht dat ze opdeed in eerdergenoemd minor musiconomie tijdens haar master. "De sieraden zijn gemaakt van gebruikt muzikaal materiaal, zoals bekkens en snaren", vertelt ze. "De verkoop gaat via Facebook, waar je vaak in direct contact met de koper staat." Bovendien is de naam 'Van Giersbergen' inmiddels wel bekend in de scene, evenals haar sieradenmerk. Dat leidt tot leuke taferelen. "Epica bijvoorbeeld", vertelt de zangeres enthousiast, "doneert vaak spullen en geeft daarbij zelfs aan bij welke show het materiaal is gebruikt. Laatst ging een stel trouwen dat elkaar had ontmoet bij een concert van de band. Ze wilden een ring gemaakt van materiaal tijdens de show waarbij ze elkaar ontmoetten." Haar sieraden zijn te vinden op www.facebook.com/preciousmetaljewelry

Je zou bijna vergeten dat ondanks alles wat Dianne heeft meegemaakt ze pas 33 jaar is en dus nog een hele carrière voor zich heeft. We confronteren haar met een uitspraak die ze exact tien jaar eerder deed tegenover het Brabants Dagblad: "In stukken uit de hoogromantische periode kan ik mijn ei kwijt. De techniek van de lange ademlijnen komt hier vooral voor. Toch zegt mijn lerares dat ik het zorgvuldig moet opbouwen. Over tien jaar ben ik zover." Er volgt een hartelijke lach. "Het is wel waar. Vooral het gemak waarmee dit nu gaat. Er is zo veel body bij gekomen!" Desgevraagd geeft de zangeres aan nog wel iets te voelen voor een klassiek album. "Maar voor nu wil ik echt dat de focus bij Ex Libris ligt!"

Die ligt er, want deel twee van het drieluik 'Ann' is inmiddels in de maak. 'Ann' wordt in een gelimiteerde oplage uitgebracht. Later zullen nog het verzamelalbum en een dubbelvinyl verschijnen.

Natuurlijk hebben wij ook Xandria gevraagd over hoe de band terugkijkt op de breuk met Van Giersbergen. Zij stuurden ons het volgende statement: "Het tourschema van Xandria was niet zwaar, in het bijzonder vergeleken met dat van andere bands. In tegenstelling, het werd zeer beperkt om Dianne tegemoet te komen. Als gevolg daarvan was het financiële inkomen niet zo hoog als het had kunnen zijn. Dit gezegd hebbende: iedereen in de band kreeg altijd een gelijk deel."
Reageer als eerste
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>