Afbeelding

Wekelijkse column: Bang voor de baas?

Algemeen
Niet iedereen is even zenuwachtig aangelegd. Maar in onzekere tijden kunnen werknemers erg opzien tegen een beoordelingsgesprek of durven zij hun baas niet aan te spreken om iets te vragen, laat staan dat ze kritiek op hem durven geven. En eerlijk is eerlijk: lang niet iedere chef verdraagt het als je hem/haar kritiek geeft.

Er zijn gelukkig ook leidinggevenden die wel inzien dat een kritische noot kan leiden tot verbetering van bedrijfsprocessen. Natuurlijk is het belangrijk hóe de dingen gezegd worden, maar dan nog: sommigen reageren alsof ze door een wesp gestoken worden bij kritiek.

Tips:
1. Blijf altijd in gesprek met de leidinggevende, wees positief en probeer niet al te emotioneel te zijn.
2. Toon oprechte aandacht en begrip voor zijn situatie.
3. Benoem wat je voelt en hou het bij jezelf (ik-boodschap)
4. Bereid je goed voor (wat wil je bereiken, hoe ga je het zeggen, maar ook: wat zijn mijn eigen tekortkomingen)
5. Bedenk goede argumenten als je hem ergens van wilt overtuigen (bedenk ook zijn tegenargumentatie, zodat je die kunt weerleggen)
6. Vat de afspraken samen en als je iets moet tekenen, neem dan enkele dagen de tijd om het eens goed door te lezen.
7. Oefen desnoods tevoren voor de spiegel of met een huisgenoot. Laat hem/haar vooral letten op non-verbale signalen (hoe je kijkt, hoe je doet). Non-verbaal gedrag verraadt nl. meestal hoe je je écht voelt. En als je een onzekere uitstraling hebt, verbetert dat je kansen niet.

Ik wens je veel succes.

Mocht je vaak met dit soort problemen worstelen, dan is het misschien goed om je eens op te geven voor een cursus assertiviteit. Natuurlijk kun je ook een individueel gesprek hebben als een cursus je teveel lijkt. Soms is één gesprek ook voldoende.

Uit de krant