Onvrede in Boxtel over winkelaanbod

Algemeen
Boxtel - Boxtelaren zijn behoorlijk ontevreden over het winkelaanbod in hun gemeente. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste enquête van TipMooiBoxtel.nl en bureau Top-Onderzoek.

Deze is door 222 mensen ingevuld. Dat is 74 procent van de mensen die zich eerder hebben ingeschreven op TipMooiBoxtel.nl. Met de stelling ‘Het winkelaanbod in de gemeente Boxtel is er de afgelopen vijf jaar sterk op vooruitgegaan’, is precies de helft van hen het ‘helemaal oneens’. Nog eens 36 procent gaf aan het hiermee ‘oneens’ te zijn. In een toelichting op hun antwoord geven veel personen aan dat er nogal wat winkels zijn verdwenen. Met name het gemis van enkele speciaalzaken of landelijke ketens wordt genoemd. Gevraagd naar wat de publiekstrekkers zijn in het centrum van Boxtel, wordt de Hema verreweg het meest genoemd. Een goede tweede is Kruidvat, gevolgd door Het IJs Café. Eén van de respondenten noemde hierbij opmerkelijk genoeg het Boxtelse college van burgemeester en wethouders: “Je blijft ermee lachen”.

Voor de dagelijkse boodschappen is de gemeente Boxtel blijkbaar wel aantrekkelijk genoeg. Liefst negentig procent blijft daarvoor binnen de gemeentegrenzen, zo blijkt uit de reacties. Een persoon zegt hiervoor uit te wijken naar Vught omdat je daar gratis kunt parkeren. Ook voor huis-, tuin- en keukenproducten blijkt de gemeente Boxtel nog steeds aantrekkelijk. Driekwart van de respondenten koopt die dicht bij huis. Gaat het om kleding of schoenen dan moet 53 procent echter uitwijken naar een andere gemeente. Hier wordt bovendien de opkomst van de ‘online winkel’ duidelijk: 16 procent koopt dit soort artikelen via het internet.


Nog altijd een derde van de mensen die de enquête van Tipmooiboxtel.nl en Top-Onderzoek hebben ingevuld, winkelt ‘wekelijks’ in het centrum van Boxtel. ‘Maandelijks’ is dat 29 procent.

Het gemeentebestuur van Boxtel heeft inmiddels maatregelen genomen om winkelen in het centrum aantrekkelijker te maken. Zo wordt gestreefd naar een compact winkelhart waarbij extra parkeerplaatsen komen voor auto en fiets. Ook wordt het betaald parkeren grotendeels ingeruild voor een blauwe zone (parkeerschijf).

Via www.tipmooiboxtel.nl kun je je nog altijd inschrijven om anoniem mee te doen aan de enquêtes. Regelmatig ontvang je dan een e-mail met een link naar dit onderzoek, waarbij je je mening kunt geven over interessante zaken die in de gemeente Boxtel spelen. Dat heeft ook Mariëtte Thomassen uit Liempde gedaan. Zij is de winnaar geworden van de prijs die DeMooiBoxtelKrant voor één van de deelnemers in petto had: een solextour voor zes personen bij Toon Vertier in Best. Mariëtte is één van de 222 mensen die de enquête over het winkelaanbod in de gemeente Boxtel hebben ingevuld. Zij werd door een onafhankelijke partij geselecteerd als winnaar en benaderd met de vraag of ze haar identiteit prijs wilde geven, pas daarna werd haar naam bekend gemaakt aan de redactie.

Uit de krant