Afbeelding

Rotondes grootste verkeersergernis onder Boxtelaren

Algemeen

Boxtel - Rotondes, en dan met name de verwarring die ze kunnen zaaien, zijn de grootste verkeersergernis onder Boxtelaren. Dat blijkt uit een representatieve enquête die DeMooiBoxtelKrant heeft laten houden over verkeersveiligheid in de gemeente Boxtel.

Van de 223 mensen die deze hebben ingevuld, wijzen velen dezelfde boosdoeners aan: de twee rotondes in de Schijndelseweg. Op delen hiervan mogen fietsers in twee richtingen fietsen, maar dat leidt nou juist tot gevaarlijke situaties met automobilisten die hierop niet zijn berekend. Ook andere rotondes, zoals die op de kruising Brederodeweg-Hobbendonkseweg en het kruispunt Baanderherenweg-Achterberghstraat worden vaak genoemd. De fietsers die hierop rijden moeten, ondanks dat zij dan voorrang hebben, goed letten op afslaand auto- en vrachtverkeer.
In een toelichting op de antwoorden worden diverse oplossingen aangedragen. Er wordt nogal eens geopperd om de voorrangssituatie op alle rotondes in Boxtel hetzelfde te maken, of om fietsers daarop geen voorrang te geven. Ook wordt voorgesteld om af te schaffen dat fietsers hier twee richtingen in kunnen rijden.
Opvallend is dat de Baanderherenweg eveneens regelmatig als verkeersgevaarlijk wordt bestempeld. Deze straat is pas sinds kort heringericht, maar wordt met name door fietsers als te smal ervaren. Ook automobilisten, die hier de parkeerplaatsen tussen de twee rijbanen verlaten, zorgen voor gevaarlijke situaties. Andere ‘pijnpunten’ zijn de wegverbredingen en -versmallingen in de Robert Schumanlaan-Europalaan en de fietsoversteken bij Brede School de Wilgenbroek en basisschool De Beemden. In Liempde wordt aandacht gevraagd voor het vrachtverkeer op de Roderweg.

Op de vraag ‘Ik voel me veilig in het verkeer binnen de gemeente Boxtel’ zegt niettemin 45 procent het eens te zijn. Ruim een kwart (27 procent) staat daar ‘neutraal’ tegenover en 22 procent is het hiermee oneens. Met de stelling dat zij zich als voetganger of fietser veilig voelen in Boxtel, zijn ook de meeste mensen het (zeer) eens: veertig procent. 36 procent is het daarmee (zeer) oneens, terwijl 24 procent ‘neutraal’ is. Een derde van de 223 respondenten geeft aan zich te ergeren aan het gedrag van autobestuurders in Boxtel en hetzelfde aantal staat hier neutraal tegenover.

Als wordt ingezoomd op het centrum van Boxtel, richten vele mensen in hun toelichting de pijlen op het deel van de Rechterstraat bij de HEMA. Hier mogen fietsers tussen het winkelend publiek rijden, een situatie die velen een doorn in het oog is. Er wordt dan ook voor gepleit om hier weer een verhoogd trottoir aan te brengen of op een andere manier de scheiding tussen voetgangers- en fietsersgebied duidelijk te maken. Ook klinkt de roep om het herinvoeren van het fietsverbod in dit gedeelte op vrijdag en zaterdag en controles door de politie hierop. Sommigen vinden dat ook het deel van de Rechterstraat tussen Kruisstraat en Rozemarijnstraat autovrij moet worden. Een enkeling vraagt om het autoluw of -vrij maken van de Markt of zelfs het gehele centrum.

Deze irritaties zijn ook terug te vinden in het antwoord op de vraag of ‘het centrum van Boxtel voetganger- en fietsvriendelijk is’. Hiermee is 42 procent het oneens en twaalf procent zelfs zeer oneens. Achttien procent staat er neutraal tegenover en precies een kwart is het er wel mee eens.
De rondvraag is gehouden door bureau Top-Onderzoek en Tipmooiboxtel.nl. Op die site kun je je aanmelden als deelnemer aan toekomstige enquêtes.

Uit de krant