Logo mooiboxtel.nl
Wessel Oltheten. (Foto: Sander van Kasteren)  | Fotonummer: 457fd4
Wessel Oltheten. (Foto: Sander van Kasteren)
Algemeen nieuws

Wessel Oltheten geeft muziek 'een smoel'

Lennisheuvel – Verstopt in het buitengebied van Lennisheuvel ligt de geluidsstudio Spoor 14 van Wessel Oltheten (34). Op zich niets bijzonders zou je zeggen, totdat je eens op onderzoek uitgaat welke artiesten er bij hem over de vloer zijn geweest: Nederlandse bekendheden als Don Diablo, Navarone en Tim Knol, maar ook internationale grootheden in de muziek, met als klapper een samenwerking van Michael Jackson en Akon, waarvoor Wessel een deel van de arrangementen heeft opgenomen. Deze week komt een nieuw project uit Spoor 14 rollen: de nieuwe plaat van de bluesrockers van DeWolff is er gemasterd.

Het was een zonnige nazomerdag in september toen de reporter van DeMooiBoxtelKrant erop geattendeerd werd dat de Nederlandse band DeWolff in Boxtel gesignaleerd was. De doorgaans betrouwbare bron leek behoorlijk overtuigd, dus het leverde een telefoontje naar het management op. Daaruit bleek dat de band inderdaad in Boxtel was. Preciezer: in Lennisheuvel.

Zo kwam het dat dezelfde reporter ruim een half jaar later aanbelt bij de boerderij in het buitengebied van het kerkdorp. Niets wijst op het feit dat op dit adres een populaire studio gevestigd is. Zijn collega's zijn in ieder geval razend enthousiast over de jonge Brabander, zo wijst een korte speurtocht langs de recensies op zijn boek over het mixen van muziek uit.

Van bugel naar bandje
Wessel loopt al naar buiten als het toegangshek openzwaait. Hij woont vanaf zijn vierde in Lennisheuvel, daarvoor in Esch. Hij vertelt hoe hij op jonge leeftijd bij de lokale fanfare speelde. Bugel. "Toen ik 12, 13 was merkte ik al snel dat dat misschien niet meer het beste instrument voor mij was", lacht hij. "Drummen paste beter bij de muziek waar ik van hield."

Samen met wat klasgenoten werd een bandje opgericht dat repeteerde bij Wessel thuis. In de schuur die nu omgebouwd is tot studio. "Natuurlijk wilden we ook optreden, maar daar moest je ook opnames voor hebben", vertelt de geluidstechnicus. En zo startte zijn carrière. "Dat was toen heel primitief, op cassettedecks. Ik huurde een mengpaneeltje, volgens mij hier op het industrieterrein. Microfoons kon ik van mijn drumleraar lenen. Ik geef mijn studenten nu de opdracht om ook een tijdje zo primitief te werken, om de basis te leren zonder afleiding door de talloze mogelijkheden van de computer", legt Wessel uit. Hij geeft namelijk ook les aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), waar hij muziek en technologie studeerde. Nu maakt hij zelf studenten wegwijs in de audiowereld.

Die studenten, daar steekt hij soms zelf ook nog wat van op, want anders dan een professional, worden zij nooit beperkt door tijd- of geldnood in hun projecten. "Zij worden nog niet gekleurd door hun werk. Ze bewandelen soms enorme zijwegen, waar dan weer nieuwe inzichten uit komen."

Spoor 14
Sinds 2005 bestaat zijn eigen studio, Spoor 14. De voornaamste werkzaamheden bestaan intussen uit het mixen en masteren van muziek (het nabewerken van opnames). Bij opnemen hebben veel mensen nog wel een beeld, maar mixen en masteren zijn abstracter. Mixen kun je vergelijken met het inkleuren van de ruwe opnamen: het zoeken en benadrukken van de 'hoofdrolspelers' en de 'bijrollen'. Daarbij is het van belang, aldus Oltheten, dat het nummer meteen bij de eerste keer luisteren al goed 'staat', en dat bij de tiende keer luisteren nog details te horen zijn die het interessant houden.

Dit is te bereiken door bijvoorbeeld bepaalde frequenties te benadrukken, instrumenten op een bepaalde locatie in het stereobeeld te plaatsen, de klankkleur (dof of helder) aan te passen, of instrumenten meer of minder prominent aanwezig te laten zijn. "In een vrachtwagen zit bijvoorbeeld veel laag. En in glasgerinkel veel hoog", schetst Oltheten. Hij legt uit dat hij – in theorie – ook de hoge tonen uit het vrachtwagengeronk zou kunnen benadrukken om tot een andere klankkleur te komen. Door daarmee handig te spelen, en nèt vóór een prachtige zanglijn bijvoorbeeld de instrumenten iets ruwer te laten klinken, wordt de zang daarna nóg iets sprankelender. Soms krijgen de muzikanten 'huiswerk' mee. Als nét dat ene trompetlijntje niet lekker klinkt in het geheel, of er iets mist. Veel vaker echter, worden partijen weggelaten uit de eindmix. "Muzikanten hebben regelmatig de neiging alles helemaal vol te spelen", lacht Oltheten.

Mastering is veel subtieler dan mixen. Het is te vergelijken met een second opinion; het finetunen. "Ik zoek dan een gulden middenweg", geeft Oltheten wat raadselachtig aan. "De mix moet op alle apparaten goed klinken; oortjes, telefoon, HiFi-systemen en goedkope speakers. Die second opinion is nodig, want tijdens het mixen luister je zeker 4 uur naar dezelfde track. Als je daarmee klaar bent, ben je meestal ook echt letterlijk helemaal klaar met het nummer, en is het fijn dat iemand anders het nog even met frisse oren checkt!"

Niet vastpinnen op één stijl
Ondanks dat hij met grote namen werkte, loopt Oltheten er niet echt mee te koop. Deels is dat zijn eigen bescheidenheid. Deels is dat ook omdat hij zich niet teveel wil vastpinnen op één stijl of genre. Het werken met Pablo van de Poel (zanger/gitarist DeWolff) bestempelt hij als prettig: "Pablo is niet gek. Die weet precies wat hij wil en neemt dat op in zijn eigen studio. Daarna komt hij met een heel duidelijk idee naar mij toe." Dat is voor Oltheten prettig omdat hij dan heel gericht kan werken aan het perfectioneren van de eindmix.

Naast rock heeft Oltheten zich ook beziggehouden met techno en operamixen. Hoewel zijn muzikale voorkeur er niet direct naar uitgaat, brengt deze muziek ook eigen uitdagingen met zich mee. "De spanningsboog van een stuk van Wagner is heel anders. Zo'n stuk duurt soms wel 4 uur!" Zijn eigen muzikale voorkeur gaat niet uit naar één bepaald genre. "Ik geniet van muziek met expressie; de muzikale ervaring van het samen spelen. Alle onderdelen apart opnemen en eindeloos polijsten vind ik minder leuk.

Het nieuwe album van DeWolff, getiteld 'THRUST' en gemasterd in Lennisheuvel, wordt vrijdag gereleased. Op dit moment is Wessel bezig met een nieuw project van DeWolff-gitarist Pablo van de Poel. Dit album, Americanalog, kent sterke Amerikaanse invloeden. Ook werkt Oltheten al jaren samen met Wouter Budé, die zich vooral met opnames bezighoudt voor het 27 Tapes-label. Daarbij probeert het tweetal het livegevoel vast te leggen met goede bands en tracks die in één take worden opgenomen. De opnames zijn ook te vinden op 27tapes.nl.

Naast mixen, masteren, opnemen en lesgeven aan de HKU is Oltheten ook auteur van het boek 'Mixen met impact' (ISBN 9789081580779), waarin hij het mixproces inzichtelijk maakt voor muzikanten en producers in spe.

Reageer als eerste
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037574&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooiboxtel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=528,529" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>