Afbeelding
Foto: Pixabay

Lokale ondernemers blij met heropening, ondanks alle beperkingen

Algemeen

Boxtel - Sinds 3 maart mogen alle winkels weer beperkt open. Op afspraak en rekening houdend met de andere coronamaatregelen mochten maximaal 12 klanten per uur per etage winkelen. De ondernemers zijn blij dat ze weer klanten kunnen ontvangen, maar zien ook ruimte voor verbetering. Die kwam er overigens ook: maandagavond kondigde het kabinet aan dat grotere winkels meer klanten per uur mogen ontvangen.

Nel van Engelen, eigenaar van Tuincentrum Boxtel is blij dat de deuren op 3 maart weer open mochten: “Onze klanten reageren ook zonder uitzondering positief.” Ze vervolgt: “Er was hier maandag een mevrouw en die was zó blij dat ze weer kon winkelen. ‘Het voelt voor mij echt een beetje als therapie’, zei ze.”

Minder klanten dan toegestaan
Eigenlijk alle klanten zijn enthousiast dat ze weer kunnen winkelen, aldus Van Engelen. Het aantal bezoekers van het tuincentrum was in de eerste week echter beperkt tot maximaal vier per uur. Dat hadden er meer kunnen zijn als de bezoektijd beperkt werd tot de minimaal toegestane tien minuten. Maar dat was in de praktijk eigenlijk niet te doen, vindt de eigenaresse. “Nu mag er bij ons een half uurtje gewinkeld worden”, aldus Van Engelen.

Even verderop in de Croonpassage vindt Martijn Jansen van La Gare Clothing het jammer dat er slechts twee bezoekers tegelijkertijd in zijn zaak mogen zijn. Dat waren er in een eerdere fase van de pandemie achttien. Net zoals Van Engelen hoopte hij maandag dat de overheid over zou stappen naar een regeling waarbij het aantal vierkante meters winkeloppervlak bepaalt hoeveel bezoekers aanwezig mogen zijn.

Desondanks heeft hij over de eerste week dat hij weer open mocht weinig te klagen. “We zaten eigenlijk helemaal vol”, blikt hij terug op het grote aantal afspraken. Zo’n shopafspraak werkt in zijn zaak als volgt: een klant neemt contact op om een tijdvak te reserveren. Dan wordt in overleg bekeken hoe lang de afspraak moet duren. Gemiddeld is dat ongeveer drie kwartier. “Want kleding winkelen lukt bijna niet in tien minuten”, vindt Jansen.

Versoepeling voor grotere winkels
La Gare Clothing kan op dit moment per dag zo’n zeven klanten ontvangen. Een aantal dat op een reguliere vrijdag of zaterdag vóór de pandemie soms binnen een uur bereikt was. Dat geldt ook voor het tuincentrum van Van Engelen, waar ook nu met gemak tientallen bezoekers op veilige afstand van elkaar zouden kunnen winkelen.

INretail, de brancheorganisatie van de detailhandel, spande maandag een kortgeding aan tegen de staat, waarin verruimde winkelopening wordt geëist. Op de uitspraak hoefden de ondernemers echter niet te wachten om meer klanten te mogen toelaten. Maandagavond kondigde demissionair premier Rutte aan dat vanaf 16 maart voor winkels met groter winkeloppervlak dan 50 m2 een maximum van één bezoeker per 25 m2 geldt, met een maximum van 50 klanten.

Goed nieuws dus voor het tuincentrum en andere grotere winkels, die vanaf dat moment aanzienlijk meer klanten kunnen helpen. Dat is nog altijd fors minder dan het afgelopen voorjaar, toen als richtlijn één klant per 10 m2 winkeloppervlak werd aangehouden, maar het stemt de ondernemers hoopvol. Tuincentrum Boxtel mag met de nieuwe versoepeling 50 mensen gelijktijdig ontvangen op de ongeveer 6.000 m2 winkeloppervlak. Voor La Gare Clothing geldt dat nu acht klanten ontvangen kunnen worden.

Buiten winkelen
In Liempde, bij Bloembinderij ’t Erfke, hebben ze geen last van een maximum aantal bezoekers. Eigenaresse Toos van de Koevering laat weten dat de winkeldeur in principe dicht blijft. Dat wil echter niet zeggen dat klanten niet bij haar terecht kunnen, want zij mocht haar waar al aanbieden zo lang dat buiten gebeurde. Dat gebeurt nu nog steeds.

Ondanks dat hoopt ze dat de situatie snel weer normaal wordt. “Mijn winkel is nu mijn winkel niet meer”, omschrijft zij het onwerkelijke gevoel dat zij en haar klanten 1,5 meter afstand moeten houden. “En ook de mensen zijn het wel een beetje moe.”

Dankzij de coronapandemie zag ze haar omzet niet teruglopen, maar aanvankelijk juist toenemen. “Mensen werden ziek en er overleden ook mensen”, legt ze uit. Via bloemenbezorgdienst Fleurop stroomden de orders binnen. Nu is dat effect weer afgezwakt.

Niet bezwaard om niet te kopen
De eigenaar van La Gare Clothing is benieuwd of het de komende weken net zo druk is met reserveringen als de afgelopen week. “Alles wat de afgelopen week langs is geweest was trouwe klant”, legt hij uit. En juist die vaste klanten wisten al wat ze wilden hebben. “Veel mensen willen dan gewoon even passen”, vertelt hij. “En veel mensen die een afspraak maken hebben ook echt wel iets nodig.”

Hij wijst erop dat mensen zich niet bezwaard hoeven te voelen een afspraak te maken, ook als zij niets besluiten te kopen. “Ik heb liever dat ze nu niks kopen en de volgende keer weer terugkomen, dan dat ze het idee hebben dat ze per se iets moesten aanschaffen.”

Blij met iedere klant
Over één ding zijn de ondernemers het allemaal eens: het is te hopen dat ze snel weer helemaal open kunnen. Want door de huidige beperkingen is het voor veel winkeliers niet of nauwelijks rendabel om de deuren te openen. Van Engelen heeft sinds kort een webshop. Maar ze merkt dat klanten voor grotere bestellingen toch liever naar de winkel komen. “Maar mest en bijvoorbeeld potgrond, dat willen ze nog wel kopen via de site.” Om vervolgens positief af te sluiten: “We zijn blij met elke klant.” En daar sluiten haar collega-ondernemers zich graag bij aan.

Uit de krant