Fred van Nistelrooij.
Fred van Nistelrooij. Foto: Hans van Doorn

Excuses van de wethouder omdat reparatie Mijlstraat meer dan jaar op zich laat wachten

Algemeen

Boxtel - 30 mei 2020. Dat was het moment waarop een bezorgde burger via Fixi een melding indiende over een gat in het asfalt van de Mijlstraat. Anno 2021 is het gat nog steeds niet gedicht. Het leidde vorige week tot excuses van wethouder Van Nistelrooij: “excuses voor het feit dat de communicatie in dit geval te wensen over heeft gelaten en echt anders moet.”

De wethouder maakte excuses nadat het CDA hem met de situatie had geconfronteerd. Want hoewel de inwoner al in mei melding maakte van het kapotgereden stuk asfalt van ongeveer 4m2, het duurde nog maanden voordat er überhaupt reactie op kwam. Zeven maanden na de melding kwam die reactie van de gemeente. “Komend voorjaar worden deze stukken hersteld. Voor 2020 was jammer genoeg het geld op”, leest CDA-fractieleider Vera Brouns de weinig bevredigende reactie voor:

Het is niet het enige voorbeeld van een weinig bevredigende reactie die burgers krijgen na het indienen van een melding via Fixi. Vaak krijgen zij een zeer summiere reactie, als ze die al krijgen. En dan ook nog vaak maanden nadat de melding gedaan is.

Beterschap beloofd
Wethouder Fred van Nistelrooij erkende de problemen en beloofde beterschap. Vervolgens legde hij uit hoe het kon dat er zo lang gewacht moest worden. Vanwege de omvang van de schade bleek de gemeentelijke ploeg die schades aan het wegdek oplapt onvoldoende uitgerust. De reparatie moest daarom door een aannemer uitgevoerd worden. Zulke reparaties worden jaarlijks gebundeld bij de aannemer, die ze in één keer uitvoert. Dat bespaart de gemeente veel geld ten opzichte van het a la minute repareren van schades. “Dat had hier ook moeten gebeuren, maar deze melding is niet betrokken bij de situatie vorig jaar”, aldus Van Nistelrooij.

Vervolgens stuitte de ambtenarij eind 2020 op de ‘vergeten’ klus, om er vervolgens achter te komen dat inderdaad het budget voor 2020 op was. Dit leidde tot het korte en weinig bevredigende mailtje. “Dat is niet wat je als burger wilt horen als je ergens een schade meldt”, vindt ook Van Nistelrooij. Inmiddels is de schade opgenomen aan het ‘pakket’ voor 2021, maar omdat veel aannemers overbelast zijn wordt het pas na de zomer uitgevoerd. “Veel te lang in reactie op de melding”, vindt de wethouder, die beterschap belooft.

Overigens is de verkeersveiligheid volgens de wethouder nooit in het geding geweest: “Dan gaan we direct tot actie over en komt er onmiddellijk een reparatie.” Brouns is blij dat het wordt opgelost, maar verzucht dat het allemaal wel erg lang heeft geduurd: “Ik hoop niet dat er veel vergelijkbare situaties zijn.” Die zijn er volgens de wethouder niet. “Dat heb ik nagekeken.”

Uit de krant