Wethouder Van Alphen wil schuldproblemen vroeger signaleren door ambtenaren voor een kopje koffie langs te sturen bij mensen die dreigen in de problemen te komen.
Wethouder Van Alphen wil schuldproblemen vroeger signaleren door ambtenaren voor een kopje koffie langs te sturen bij mensen die dreigen in de problemen te komen. Foto: BALANS

Gemeente Boxtel wil schulden vroeger signaleren door bij mensen op de koffie te gaan

Algemeen

Boxtel - De gemeente is een nieuwe werkwijze gestart om schulden vroegtijdig te kunnen signaleren. Dat meldt wethouder Mariëlle van Alphen. Sinds april 2021 ontvangt de gemeente via een beveiligd systeem signalen van zorgverzekeraars, energieleveranciers, en het waterbedrijf als inwoners een betaalachterstand hebben. Het afgelopen jaar zijn ook afspraken gemaakt met Woonstichting JOOST.

Er wordt iedere maand een lijst samengesteld van twintig huisadressen die mogelijk met schuldproblemen te maken krijgen. Bij vijf adressen komt er iemand vanuit de gemeente langs voor een huisbezoek, letterlijk om een kop koffie te drinken. De overige adressen of mensen die niet thuis zijn ontvangen een brief.

“Wij kregen een signaal dat u een betalingsachterstand heeft. We weten niet wát er speelt, maar wij komen graag met u in contact. Daarom deze kaart”, valt op de kaart die mensen krijgen te lezen. Die brieven bevatten verder een telefoonnummer van een contactpersoon waarmee contact opgenomen kan worden om te praten over de betalingsproblemen. Laagdrempelig en persoonlijk dus.

Taboe
“Rondom schulden bestaat vaak een taboe en is er bijvoorbeeld sprake van schaamte. Het komt ook voor dat niet duidelijk is welke instantie je kan helpen”, aldus wethouder Van Alphen. Door met de inwoner in gesprek te gaan, doet de gemeente een hulpaanbod bij de betaalachterstanden.

Naar schatting bevinden zich ongeveer dertig tot veertig inwoners op het randje van schuldenproblematiek. Die komen bovenop de mensen die deze problemen al langer hebben. Niet iedereen van de groep mogelijke schuldenaars is in beeld bij de gemeente. Door nu via het BKR gegevensuitwisseling mogelijk te maken, hoopt Boxtel meer zicht te krijgen op deze mensen.

De gemeente krijgt ook signalen binnen van inwoners die een keer vergeten zijn een rekening te betalen. Daarom wordt een aantal prioriteiten gehanteerd bij het samenstellen van een lijst. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar hoeveel betaalachterstanden bij verschillende partijen er zijn en de hoogte daarvan.

Vroeg signaleren
Het is van belang om schuldproblemen vroegtijdig op te merken. Zo wordt voorkomen dat mensen het ene gat met het andere proberen op te vullen en steeds dieper in de problemen raken. Door goede afspraken te maken kunnen de problemen beperkt en soms zelfs voorkomen worden.

De uitkomsten van het gesprek of contactmoment worden teruggekoppeld aan partners van de gemeente via het systeem. Als de inwoner het hulpaanbod geaccepteerd heeft, worden de incassomaatregelen opgeschort. Na de zomer wordt met de betrokken partners geëvalueerd en de werkwijze aangepast waar nodig.

Inwoners kunnen altijd terecht bij Wegwijs met vragen over betaalachterstanden, financiële problemen of schulden. Dit loket is te bereiken via wegwijs@boxtel.nl of 0411-665990.

Uit de krant