Biologiedocent Edwin de Laat legt uit welk doel hij met de schooltuin voor ogen heeft.
Biologiedocent Edwin de Laat legt uit welk doel hij met de schooltuin voor ogen heeft. Foto: Sander van Kasteren

Filmpjes, QR-codes en info-borden luiden nieuw hoofdstuk in voor schooltuin Jacob-Roelandslyceum

Algemeen

Boxtel - QR-codes die naar dansfilmpjes leiden, of naar podcasts met creatieve teksten over de natuur. En natuurlijk informatieborden over de planten en dieren in de schooltuin. Dat is vanaf nu allemaal te vinden in de vernieuwde schooltuin van het Jacob-Roelandslyceum (JRL) die donderdag feestelijk werd geopend.

Zichtbaar trots zijn cultuurcoördinatoren Hanneke Bleijs, Paulien van de Mortel en biologiedocent Edwin de Laat op het resultaat. Want hoewel de JRL-schooltuin al enkele jaren bestond, ontstond dit jaar bij De Laat het idee die een opknapbeurt te geven. “Natuurlijk hebben wij als biologiedocenten zelf ideeën over de tuin, maar we kregen regelmatig de vraag waarom op de ene plek bijvoorbeeld niet was gemaaid en de andere wel”, vertelt De Laat.

Dus was het wat hem betreft tijd om informatieborden te plaatsen. Want de tuin wordt met een reden niet overal gekortwiekt. Zo worden verschillende biotopen in stand gehouden, wat dus ook verschillende dieren en insecten in de delen van de tuin oplevert.

De biologiedocent raakte in gesprek met zijn cultuurcollega’s, die aanboden om de borden te maken. Maar zij zagen meer in de tuin: want hoe leuk zou het zijn als leerlingen met QR-codes ook filmpjes geïnspireerd op of opgenomen in de tuin, konden bekijken?

Breed project
Leerlingen uit alle jaargangen en met verschillende profielen gingen de afgelopen maanden aan de slag. De derdejaars werkten aan de informatieborden en podcasts, zesdejaars hadden een vrije opdracht en eerstejaars ontwierpen bijvoorbeeld verschillende beeldjes. Daarvan werden van twee bronzen afgietsels gemaakt die nu in de tuin te zien zijn.

Donderdag werd het resultaat gepresenteerd. Een trotse Yfke Vermeulen onthulde het bronzen beeld dat was gemaakt naar model van haar winnende ontwerp: een ‘droomboom’. “Dat had ik gemaakt met materiaal uit de natuur”, vertelt ze lachend. Bronsgieterij Bogart uit Drunen maakte vervolgens mallen van haar ontwerp dat nu in het brons in de tuin prijkt. “Dat vind ik wel een eer!”

En zo denkt Marleen Hogeweg er ook over. Haar ontwerp van een ijsvogel die een boek uit vliegt werd door de jury, bestaande uit docenten uitgeroepen tot de andere winnaar. “Ik houd van lezen”, vertelt ze. “Dus heb ik een boek gemaakt met ijsvogel.”

Nog lang niet klaar
JRL-directeur Ruud Henneman noemt de schooltuin een ‘uniek’ project. Omdat die voor en door leerlingen in stand wordt gehouden en omdat de tuin in samenwerking met ‘buurman’ Stichting Dommelbimd en Brabants Landschap is ontwikkeld. Maar ook omdat de zusterschool, het Baanderherencollege, er ook een steentje aan heeft bijgedragen. Leerlingen Groen legden bijvoorbeeld beplanting aan en maakten het insectenhotel.

Met de heropening van de schooltuin kan het JRL dus uitkijken over een tuin voor en door leerlingen. En er is nog inspiratie genoeg, vertelt Bleijsen: “Er kwam vandaag al een vraag vanuit Technasium leerlingen die graag wat in de tuin zouden willen doen.” En ook De Laat ziet mogelijkheden: “Bijvoorbeeld voor Aardrijkskunde. Die kunnen hier ook van alles doen. Of bijvoorbeeld het BHC. Misschien is de aanplant van groen iets voor hun in de toekomst.” Een ding is zeker, aldus Bleijsen: “We zijn nog lang niet klaar hier!”

Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant