Afbeelding
Foto: Pixabay

TipBoxtel: Boxtelaar ontevreden over beschikbaarheid geldautomaat, maar klaagt niet bij bank

Algemeen

Boxtel - Een geldautomaat is een noodzakelijke voorziening in de wijk, vindt een overweldigende meerderheid van de Boxtelaren (88 procent). Dat blijkt uit een representatieve peiling onder het panel TipBoxtel. Een eveneens forse meerderheid van 76 procent vindt bovendien dat er te weinig geldautomaten in onze gemeente zijn. Maar ondanks een eerdere oproep van de burgemeester, wordt er weinig geklaagd bij banken zelf.

Naar aanleiding van de luide kritiek op het ombouwen van geldautomaten naar Geldmaat en het verdwijnen van diverse ‘flappentaps’ bij wijkcentra zoals Winkelcentrum Selissen en Oosterhof besloten wij het panel TipBoxtel te bevragen op het onderwerp. Bijna negen op de tien Boxtelaren vindt een geldautomaat binnen zijn/haar woonwijk dus onmisbaar.

Dat blijkt ook uit de frequentie waarmee mensen gebruik maken van de geldautomaat. 69 procent van de Boxtelaren maakt ten minste maandelijks gebruik van de mogelijkheid geld op te nemen of te storten. Bijna de helft van deze groep (31 procentpunt) doet dit zelfs wekelijks.

Frustratie
De frustratie was dan ook groot afgelopen oktober, toen de geldautomaten van de grote banken omgebouwd werden naar Geldmaat, met het verdwijnen van de nodige automaten tot gevolg. Sindsdien zit de wijk Boxtel Oost zonder geldautomaat. Hetzelfde geldt overigens ook voor de wijken Selissenwal, waar de automaat in 2017 de deuren sloot, en de wijken Munsel en Lennisheuvel, waar ook geen geldautomaten zijn.

Het panel heeft ook verschillende suggesties voor plaatsen waarop geldautomaten moeten (terug)komen. Zo worden het centrum van Boxtel en met name Oosterhof opvallend vaak genoemd als plaats waar geldautomaten moeten komen. Waarschijnlijk niet geheel toevallig de plaatsen waar recent geldautomaten verdwenen. En ook winkelcentrum Selissen wordt tientallen malen genoemd als plek waar (weer) een pinautomaat moet komen. Veel panelleden zijn van mening dat in ieder geval op plaatsen met winkels of bij supermarkten geldautomaten wenselijk zijn. Ook merken panelleden op dat zij niet blij zijn met automaten in winkels, omdat die niet buiten openingstijden beschikbaar zijn.

Dat er meer geldautomaten in Boxtel moeten komen, daarover is het panel eensgezind. Driekwart vindt dat die er (ruim) onvoldoende zijn binnen onze gemeente. Daar staat een veel kleinere groep van slechts 14 procent tegenover die vindt dat er voldoende automaten aanwezig zijn.

Landelijke kwestie
De daling van het aantal geldautomaten is niet een puur Boxtelse zaak. Het is een landelijke trend, samen met de daling van het aantal bankkantoren. De Betaalvereniging, die het betaalverkeer landelijk en in Europees verband coördineert, houdt jaarlijks cijfers bij. In de periode sinds 2016 nam het aantal bankkantoren in Nederland fors af: van 1.670 tot 940. Nóg spectaculairder was de daling van het aantal geldautomaten: van 8.070 in 2016 naar 3.540. Deze cijfers gelden tot en met 2020. De verwachting is dat óók in 2021 het aantal banken én geldautomaten verder gedaald is.

Onlangs stelde PvdA-GroenLinks in de raadsvergadering vragen over de bereikbaarheid van contant geld. De fractie vindt, samen met een meerderheid van de inwoners, dat voldoende geldautomaten cruciaal zijn. Daarop riep burgemeester Van Meygaarden Boxtelaren die ontevreden zijn met de huidige gang van zaken op om te klagen bij hun bank.

Geen klachten uit Boxtel
Desgevraagd laten de drie grote banken (ABN AMRO, ING en Rabobank) die samen Geldmaat gestart zijn, weten dat zij sinds de oproep geen noemenswaardige stijging in het aantal klachten uit Boxtel over de dienstverlening zien. Zo krijgt ABN AMRO in het Bossche filiaal slechts sporadisch meldingen van ontevreden Boxtelaren die nu naar de stad gaan voor hun bankzaken.

De banken laten weten allen naar een vorm te zoeken die betaalbaar is en toch servicegericht. Zo laat ING weten kantoren waar slechts drie tot vier bezoekers per uur komen te verplaatsen naar een servicepunt, zoals die nu bij Bruna te vinden is. “Onze klanten zijn daarover persoonlijk geïnformeerd. We blijven dus voor onze klanten in de buurt aanwezig”, merkt een woordvoerder van de bank op. Voor andere banken geldt iets soortgelijks, waarbij Financiële zorgcoaches op afspraak (ABN AMRO) of de Mobiele Bankservice (Rabobank) klanten op afspraak thuis verder helpt. Bovendien wijzen zij erop dat klanten altijd kunnen bellen.

SNS laat weten juist tegen de stroom in te bewegen. Dat blijkt onder meer uit het in 2018 geopende kantoor in de Rechterstraat. “Daar waar de grootbanken hun filialen sluiten, is ons uitgangspunt dat we de klantrelatie versterken door met onze diensten persoonlijk en dichtbij de klant te zijn, zowel digitaal als met onze winkels”, laat de bank via een woordvoerder weten.

Digitalisering
De digitalisering zorgt ervoor dat de bank in zekere zin steeds dichterbij komt, aldus ABN AMRO. En voor groepen die daardoor buiten de boot vallen is er geen panklare oplossing. Banken zijn daarin zoekende, aldus de zegsman. “Daar wordt nog niet echt veel gebruik van gemaakt”, en hij wijst erop dat banken misschien zelf ook nog een stap kunnen zetten om de diensten beter onder de aandacht te brengen.

Maar over de toegang tot contant geld reppen de banken niet. Enkel ABN AMRO gaat bij verder doorvragen in op die kwestie. Hun woordvoerder wijst op het sterk gewijzigde patroon sinds de coronapandemie, waarbij mensen sowieso veel meer digitaal zijn gaan bestellen. Er is tegelijkertijd een forse afname te zien in het aantal contante betalingen van bijna tien procent, zo bevestigt De Nederlandsche Bank. Cijfers van de Betaalvereniging ondersteunen dit: sinds 2016 halveerde bij automaten zowel het aantal geldopnames (328 miljoen in 2016, tegenover 160 miljoen in 2020) als het totaal opgenomen bedrag (45 miljard tegenover 28,5 miljard).

Reactie Geldmaat
Geldmaat laat weten geen grote hoeveelheid klachten uit te hebben ontvangen Boxtel over de bereikbaarheid van geldautomaten. Als criterium voor het bijplaatsen van extra Geldmaat-automaten wordt bekeken of er in een straal van 5 kilometer een geldautomaat beschikbaar is en of het aantal transacties bij automaten aanleiding geeft voor extra flappentaps.

Binnen twee weken wordt een nieuwe Geldmaat geopend in het voormalig ING-kantoor langs de Zwaanse brug. Als die geopend is, ziet Geldmaat geen directe aanleiding meer om in Boxtel nieuwe automaten te openen, laat een woordvoerder weten. Ook van de plaatsing van een nieuwe automaat bij winkelcentrum Oosterhof is volgens de woordvoerder geen sprake, in tegenstelling tot wat Geldmaat eerder aangaf.

Concluderend lijkt erop dat bij Boxtelaren weliswaar onvrede leeft over de bereikbaarheid van geldautomaten, maar dat zij ook wel inzien dat de digitalisering van het betalingsverkeer niet meer te stoppen is. Daarover klagen bij de bank is in ieder geval niet iets dat Boxtelaren massaal doen.

Onderzoeksverantwoording
Aan de peiling deden 371 mensen mee. De foutmarge is 5 procent bij een betrouwbaarheid van 95 procent. Daarmee is de peiling representatief voor alle inwoners van de gemeente Boxtel. De resultaten zijn gewogen naar woonplaats en leeftijd. De enquête was in de periode van 14 tot en met 22 december in te vullen.

Wil jij ook meedenken en je mening laten horen over actuele onderwerpen in Boxtel? Schrijf je dan gratis en anoniem in voor TipBoxtel op www.tipboxtel.nl.

Uit de krant