Er passeren nu al flink wat goederentreinen Boxtel. Dat aantal neemt alleen maar toe dankzij Programma Hoogfrequent Spoor. En dat vraagt in Boxtel om een verkeersoplossing.
Er passeren nu al flink wat goederentreinen Boxtel. Dat aantal neemt alleen maar toe dankzij Programma Hoogfrequent Spoor. En dat vraagt in Boxtel om een verkeersoplossing. Foto:

Raad wil stok achter de deur voor uitvoer alle deelprojecten PHS

Algemeen

Boxtel - Een meerderheid in de gemeenteraad pleit voor een alles-of-nietsaanpak in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Óf alle vijf de deelprojecten moeten doorgaan, óf het hele project moet afgeblazen worden. De wethouder onderschrijft die boodschap. Hij hoopt daarom dat de raad woensdag akkoord gaat met besluiten voor deelprojecten die mogelijk op de tocht staan.

Raadslid Eric van den Broek (SP) schrok zich naar eigen zeggen rot toen hij vorige week hoorde dat Boxtel maar liefst 17,6 miljoen euro tekort kwam om PHS tot uitvoer te brengen. Het gevolg van inflatie en vertraging wegens de stikstofcrisis. En hij was niet de enige. Het nieuws sloeg bij velen als een bom in.

PHS, ofwel Programma Hoogfrequent Spoor, draait om de toename van (goederen)vervoer op het spoor. Het Rijk wil daarom van gelijkvloerse overwegen af. Ook de dubbele overweg in Boxtel. En daarom is in Boxtel een maatregelenpakket samengesteld met vijf deelprojecten om dat in goede banen te leiden. Door het tekort komt mogelijk een streep door twee van de vijf deelprojecten; een fietstunnel op de plek waar nu de dubbele overweg ligt en de verbreding van de Keulsebaan.

Dik twee weken nadat het nieuws bekend werd, op 13 juli, wordt de raad geacht besluiten te nemen over de onteigening van gronden voor deelproject Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) en voor de aanleg van deze weg. En daar wringt voor veel raadsleden de schoen. Want waarom besluiten over een pakket dat mogelijk toch niet, of op een andere manier wordt uitgevoerd?

Bekocht
Veel raadsleden voelen zich bekocht door Rijk en provincie. “Want de vertraging van PHS is veroorzaakt door het Rijk, met de stikstofcrisis. En het is overduidelijk dat de indexering van de prijzen niet toereikend is”, verwoordt Stefan de Nijs (Combinatie95) het overheersende gevoel. Hij wil dan ook dat Boxtel met de vuist op tafel slaat.

Van den Broek deelt die mening: “Je kunt niet uit die vijf projecten er twee trekken om uit te voeren.” Hij vraagt zich af of de raad daarom nu al moet besluiten over de volgende week voorliggende stukken, of tot december, wanneer de gevolgen van het tekort onderzocht zijn. Met hem heeft een meerderheid van BALANS, D66, CDA en VVD grote twijfels over het accorderen van de stukken die volgende week voorliggen.

Aan planning houden
Wethouder (Fred van Nistelrooij) vindt dat onverstandig. Hij betoogde dinsdag dat Boxtel nu juist moet laten zien met alle vijf de deelprojecten aan de slag te willen. “Het is één project dat bestaat uit vijf deelprojecten”, schetst hij de PHS-plannen nog maar eens. En hij wijst op de Boxtelse bestuursovereenkomst: “Wij vinden het als college onbestaanbaar dat de dubbele overweg dicht gaat als andere deelprojecten nog niet uitgevoerd zijn.”

Dat moet Boxtel laten zien door zich nu aan de vooraf opgestelde planning te houden, legt de wethouder uit. “Dat helpt ons bij onderhandelingen met het Rijk.” Want onderhandelen over oplossingen is volgens de wethouder de enige manier: “Het is niet mogelijk extra geld uit de la te trekken. We moeten dus met elkaar in gesprek om te komen tot een voorstel dat dichter in de buurt komt bij het budget.”

De raad wil echter een stok achter de deur. Gerlof Roubos (BALANS): “Wij willen als raad de integraliteit van de plannen behouden. Kunnen wij dan ook instemmen onder voorwaarden?” Dat is volgens Van Nistelrooij precies wat het gemeentebestuur beoogt. Hij legt uit dat het jaren duurt een onteigeningsprocedure te doorlopen. “Het voorliggende besluit is niets meer en minder dan de ruimtelijke mogelijkheid om de aanleg van die weg te kunnen starten.” Het besluit is bovendien omkeerbaar: er is geen plicht om ook daadwerkelijk de VLK aan te leggen.

Besluit 13 juli
De wethouder hamert nogmaals op het belang van het in gang zetten van die procedures: “Op het moment dat er extra geld vrijkomt, en dat gaat gebeuren, heeft een project dat klaar staat om tot uitvoer te komen voorrang.” Of dat betoog de raad kan overtuigen zal volgende week blijken.

Uit de krant