Afbeelding

Wmo cliënten geven Boxtel een 7

Algemeen

Boxtel - Onderzoek laat zien dat de meerderheid van de ondervraagde Wmo cliënten uit Boxtel redelijk tevreden is over de manier waarop de gemeente hun hulpvraag heeft opgepakt. Ze geven hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van een 7. Het Wmo cliëntonderzoek is verplicht geworden met de invoer van de nieuwe Wmo-wet dit jaar. Wethouder Eric van den Broek noemt de uitkomst 'positief', maar ziet ook ruimte voor verbeterpunten.

Het cliënttevredenheidsonderzoek vindt jaarlijks plaats. Naar aanleiding van deze klanttevredenheidsonderzoeken verplaatst de gemeente, in overleg met de Wmo-adviesraad, de cliëntdagen naar februari 2017. Deze stonden oorspronkelijk gepland voor november 2016. Volgens Van den Broek is het echter logischer om deze dagen te verplaatsen met het oog op nieuwe veranderingen die ingaan in januari 2017. De resultaten van de vragenlijst komen onder andere terug in het Wmo Beleidsplan 2017. Ook zijn ze voorgelegd aan de Wmo adviesraad.

Na alle veranderingen in de zorg en ondersteuning die alle gemeenten hebben doorgevoerd vanaf 2015, blijkt dat de geënquêteerde Wmo-cliënten tevreden zijn over de kwaliteit van de geboden ondersteuning. Van den Broek: "Vorig jaar probeerden we al om meer opmerkingen vanuit onze cliënten op het netvlies te krijgen. We ontvingen destijds relatief weinig reacties, er waren nauwelijks bezwaarschriften en relatief weinig vragen aan de vertrouwenspersoon. Deze respons was voor mij als wethouder een reden om de Wmo cliëntdagen juist in te zetten met als doel om meer reacties op te halen. Ook zijn brieven verstuurd hebben we de diverse manieren van cliëntenparticipatie nogmaals belicht."

In Boxtel is de vragenlijst aan 928 Wmo cliënten van de gemeente verstuurd. Uiteindelijk vulden 368 cliënten de vragenlijst in. Een respons van 40 procent.

Resultaten van de vragenlijst in Boxtel:

  • 82% van de cliënten is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning.
  • 80 % van de cliënten vindt dat de ondersteuning past bij hun hulpvraag.
  • 80% van de cliënten is bekend met waar zij terecht kunnen met hun hulpvraag
  • 73% van de cliënten is tevreden over de snelheid waarmee zij werden geholpen
  • 79% van de cliënten is tevreden over de mate waarin rekening wordt gehouden met hun wensen en behoeften.
  • 38% van de cliënten is bekend met de onafhankelijk cliëntondersteuner.
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 12:37 Liempdse kermis biedt plezier voor jong en oud
Afbeelding
Algemeen 10 aug, 06:37 ‘Ik ben liever aan het werk dan dat ik op school zit’; Davy van Esch timmert aan de weg met debuut ‘Mijn eerste lied’
Afbeelding
Algemeen 7 aug, 06:31 DeMooiBoxtelKrant columniste Julia Kroonen schrijft roman
Afbeelding
Algemeen 4 aug, 08:22 Streep door bestemmingsplannen Keulsebaan en Fietsonderdoorgang
Afbeelding
Algemeen 3 aug, 06:37 ‘Het voelt als een wederopstanding’; Zanger Wes van der Steen brengt na 10 jaar afwezigheid nieuwe single uit
Afbeelding
Algemeen 31 jul, 06:20 ‘Opa had natuurlijk nooit verwacht dat zijn kleindochter dit zou gaan doen’; Boxtelse Evy en Annabelle timmeren aan de weg bij KRC Genk