
Parels van Boxtel
Drie jaar geleden sloegen tekstschrijver Erica Theloosen en fotograaf Peter Jan Fernhout de handen ineen. Samen gingen ze op zoek naar de parels van hun Tilburgse wijk de Reeshof; lokale ondernemers met een persoonlijk verhaal. Hun magazine 'Parels van de Reeshof' bleek een gouden greep. En nu is het de beurt aan onze gemeente. De Boxtelse Kim van Stippent neemt de sales voor haar rekening en dat doet ze goed: ze verzamelde al zo'n vijftig schatten uit Boxtel, Liempde en Lennisheuvel. Begin 2017 zullen zij stralen in 'Parels van de gemeente Boxtel'. En er is ruimte voor nog meer Boxtelse parels!
Ondernemers zichtbaar maken, voor elkaar en voor de consument, dat was de achterliggende gedachte bij Parels van de Reeshof. Zodat mensen weten wat er in hun eigen wijk te krijgen is aan diensten en aan producten. En wie de mensen daarachter zijn. "De Reeshof heeft zo'n 45 tot 50 duizend inwoners", vertelt Erica. "En meer dan tweeduizend ondernemers - een aantal heel goed zichtbaar maar ook een groot aantal dat als eenpitter op de zolderkamer zit te werken. Al die mensen hebben een verhaal te vertellen, met passie. En dat wilden wij vastleggen. Voor de wijk, door de wijk, want ook de drukker en de vormgever kwamen er vandaan." Het lokale aspect sloeg aan en veel ondernemers deelden hun verhaal. Peter Jan vult haar aan: "Het is net als met vakantie. We gaan allemaal heel ver weg terwijl de eigen omgeving zo mooi is! Wij verbinden mensen met elkaar door hun persoonlijke verhalen en niet met drie-halen-twee-betalen-acties. Hun persoonlijke passie en wat zij de eigen wijk te bieden hebben, dat is belangrijk. Dat laat de samenhang in de wijk ook weer zien. We horen nog steeds van mensen dat ze de eerste editie bewaard hebben en er ondernemersgegevens in opzoeken. Als ze een timmerman nodig hebben bijvoorbeeld, dan willen ze toch graag iemand uit de buurt."
Dol op mensen
Zzp'ers Erica en Peter Jan leerden elkaar kennen bij netwerkbijeenkomsten. Er was een klik en een samenwerking was geboren. "Een tekstschrijver en een fotograaf, dat is gewoon een hele goed combi. En dat is precies wat wij zijn", lacht Peter Jan. "We zijn heel verschillend, maar allebei pitbulls die zich helemaal vastbijten én we zijn allebei dol op mensen." "Ik vind het boeiend om mensen te horen praten over wat hen bezighoudt", vervolgt Erica. "Dat kunnen ondernemers zijn over hun vak, maar ook ouderen die hun levensverhaal vertellen. Dan hoor ik bijzondere ervaringen en belevenissen." Het magazine verschijnt in De ParelReeks die ze zelf uitgeeft, een serie boeken waarin allerlei verhalen verschijnen zoals levensverhalen maar ook magazines, kranten en boeken als een bedrijf een jubileum te vieren heeft.
Peter Jan maakt daar de foto's bij. De fotograaf heeft een goede band met Boxtel, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. "Mijn vader was hier ondernemer in het pand van Peters Hoek waar nu een Chinees restaurant zit en hij was actief bij De Adelaar en de Nieuwe ketting", vertelt hij. "Ik ging naar Tilburg en kwam er achter dat ik iets voor mezelf moest gaan doen, dus ook zelf moest gaan ondernemen. Ik ben graag beeldend bezig en ben gek op mensen. En zo kwam ik uit bij fotografie, wat ik nu alweer vijftien jaar doe."
MET STIP OP ÉÉN
Erica en Peter Jan werkten samen met lokale ondernemers voor Parels van De Reeshof. "Omdat onze passie van een andere orde was", vertelt Peter Jan, "hebben we besloten met z'n tweeën door te gaan en er steeds lokale talenten bij te betrekken." Toen zij Kim van Stippent tegenkwamen, bleek zij de ideale aanvulling voor Boxtel te zijn. "Ik was meteen enthousiast", vertelt Kim, eigenaar van 'MET STIP OP ÉÉN' en verantwoordelijk voor de sales voor het magazine. "Ik geloof in de kracht van print media in combinatie met en als tegenhanger van social media. Ik kan heel blij worden van een mooi magazine, ouderwets op schoot. Dat sprak me heel erg aan aan De Parels. Maar ook de missie erachter: de onderlinge samenwerkingen en verbindingen stimuleren, persoonlijke verhalen vertellen, laten zien waarom mensen trots zijn om te ondernemen in hun wijk of woonplaats. En vooral ook het aspect van je producten en diensten dichtbij te halen: kijk eerst eens wat er bij je in de buurt te verkrijgen is, voordat je uitwijkt naar de grote stad. Mijn hart ligt in Boxtel, dus alles viel hiermee samen." Vorig jaar oktober heb ik de stap gezet om voor mezelf te beginnen met MET STIP OP ÉÉN, waarmee ik me op training en coaching richt en tijdelijke projectondersteuning. Ik heb me aangesloten bij de training- en coachingmodule van 'Grijp je Ambities'. "Het is een ideale formule om mijn eigen ambitie mee in te vullen: mensen helpen om het beste uit zichzelf te halen, opdat ze gelukkiger worden en daarmee dus de wereld een beetje mooier", aldus Kim. "Daar sluit het project van de Parels van Boxtel perfect bij aan!"
Echte parels
Kims ambitie is dan ook niet om hierna de sales voor Parels van... in andere gemeenten te gaan doen. "Dat is nou juist de sleutel", vertelt Peter Jan. "Het lokale aspect maakt de Parel-magazines zo bijzonder. Kim maakt het verschil in Boxtel." En niet alleen Kim. De huis-aan-huisbezorging van het magazine, begin 2017 op ruim tienduizend adressen in de gemeente Boxtel, komt voor rekening van de WSD, ook zo'n Boxtelse parel. Wat een ondernemer tot een parel maakt? "Dat is niet aan ons om te bepalen, een echte mooie parel begint bij zichzelf", aldus Peter Jan. "Iedere ondernemer is trots op zijn bedrijf en wat hij doet", vult Erica hem aan. "Dan ben je al een parel. Net als in de natuur; een parel begint als een stuk parelmoer waaromheen zich steeds een nieuwe laag parelmoer vormt. Zo is dat ook met ondernemers; je begint ergens aan en tijdens het ondernemen groei je steeds meer uit tot iets prachtigs waar je trots op bent. En dat wil je graag uitdragen." Het magazine bevat dan ook geen reclame en advertenties, maar alleen echte, persoonlijke verhalen.
Goede doelen
Ook goede doelen staan in het magazine. Want ook mensen die zich vrijwillig inzetten vanuit maatschappelijke betrokkenheid zijn parels. Ook zij zorgen ervoor dat een wijk bloeit. "Die instanties hebben daar vaak geen geld voor", vertelt Kim, "en dus worden zij gesponsord door andere bedrijven. Ze worden als het ware geadopteerd. Zo kun je als bedrijf ervoor kiezen om niet jezelf, maar een maatschappelijk betrokken organisatie op de voorgrond te zetten in het magazine. Dat is ook een verbinding die je legt. De gemeente Boxtel gaat op deze manier ook twee goede doelen een podium bieden."
Eigen relaas
Ondernemers die mee willen doen aan Parels van de gemeente Boxtel kunnen zich aanmelden bij Kim via 06-18194122 of op Facebook: de parels van Boxtel. Dit kan tot half oktober. Ondernemers kunnen kiezen uit een halve, een hele en een dubbele pagina. Bij een halve pagina worden ze bij Restaurant de Rechter ontvangen, waar Erica hen interviewt en Peter Jan een portretfoto maakt. Bij een hele en een dubbele pagina gaan zij naar de ondernemer toe, op locatie. "Het wordt een mooi opgemaakt magazine van hoogwaardige kwaliteit dat uniek op de mat valt", vertelt Erica. "Niet in een pak met folders, maar speciaal apart bezorgd. Ook wordt het bij openbare gelegenheden neergelegd. Het is een bewaarmagazine dat je steeds oppakt om een leuk verhaal te lezen." "En het aanbod is zeer gevarieerd", vervolgt Peter Jan. "We willen er zoveel mogelijk verschillende beroepen in hebben. Als er meerdere ondernemers in staan die hetzelfde doen, hebben zij toch allemaal hun eigen, persoonlijke verhaal. Dus niet bijvoorbeeld vier schilders, maar vier mensen die met passie hun eigen relaas vertellen. Ondernemers die daar geen behoefte aan hebben, maar wel in het register met hun bedrijfsgegevens vermeld willen worden, kunnen contact met Kim opnemen. Ook met een registervermelding maken ondernemers zich enorm zichtbaar.
Parels van de gemeente Boxtel is een mooie stimulans om te laten zien hoe mooi Boxtel is, als tegengeluid voor de soms negatieve opvattingen over ondernemend Boxtel. Er wordt dan ook enthousiast gereageerd op Facebook, waar deelnemende ondernemers trotse posts plaatsen. Daar ontstaan verbindingen doordat mensen op elkaars berichten reageren. Bij de kick off in het eerste kwartaal van 2017 bij Restaurant De Rechter worden die verbindingen ook fysiek gelegd, aldus Erica en Peter Jan. "De ondernemers krijgen dan het eerste exemplaar en kunnen elkaar op de avond zelf leren kennen. Dan ontstaan al vervolgstappen om samen te werken, zo leert onze ervaring. Ze hebben namelijk de gemeenschappelijke deler dat ze samen in het magazine staan en zijn daar allemaal enorm trots op."
