SP overhandigt rapport over ondermaatse Wmo-verordening
De voorlichting van de gemeente en het Centraal Adminstratiekantoor (CAK) wordt als onvoldoende ervaren. Zo heeft de gemeente verzuimd om Wmo-cliënten waarbij het persoonsgebonden budget (PGB) voor eigen familie beëindigd werd, goed te informeren over een uitzonderingsmogelijkheid waardoor zij dit PGB wellicht hadden kunnen behouden. Een ander veelgehoorde klacht is dat de communicatie naar de cliënten toe tekort is geschoten. Zo werd de ingrijpende maatregel om het PGB-uurtarief met 10% te verlagen vooraf niet besproken met de betrokkenen en werd er in de gemeentelijk brief geen enkele motivatie voor gegeven.
Klachten zijn er verder over het feit dat het CAK veel te laat was met de rekeningen waardoor cliënten een rekening krijgen over meerdere periodes waardoor ze soms vele honderden euro’s moeten betalen. Het rapport eindigt met een aantal aanbevelingen. Onder andere wordt gepleit voor een klanttevredenheidsonderzoek onder alle Wmo-cliënten en een plan van aanpak om voorlichting en communicatie te verbeteren.