Streekfestival zet Het Groene Woud op de kaart
Een bezoek aan het Streekfestival Het Groene Woud op Landgoed Velder in Liempde afgelopen zondag was een compleet dagje uit. De bezoeker werd ondergedompeld in een bad van Groene Woud activiteiten. Het was warm, gezellig, inspirerend en volop genieten. Voor elk wat wils. Het Groene Woud was als merk dan ook volop zichtbaar. Door de aanwezigheid van de tientallen gecertificeerde bedrijven die zich presenteerden met heerlijke producten uit de streek en creatieve arrangementen. Het Streekfestival zet met deze succesvolle lustrumeditie Het Groene Woud écht op de kaart.
Nieuw in de opzet van het Streekfestival was het centrale podium midden op het evenemententerrein. Thema was immers Feest en muziek. Het publiek op de terrassen om het podium genoot van de live radio-uitzending van Brabant Leeft! en van de muziek erna. Presentator Eric Kolen: “Bij binnenkomst werden de bezoekers al direct geconfronteerd met muziek en interviews uit Het Groene Woud. Dat was erg leuk. We hadden leuke gasten, zoals Toon van der Heijden van Bierbrouwerij Sint Servattumus, die genomineerd is voor de verkiezing van Brabantse Held van de Smaak. Maar ook de burgemeesters uit Boxtel en Witlich in verband met het 50-jarig jubileum van de jumelage tussen de beide dorpen. En niet te vergeten de kinderen uit Sint-Oedenrode over de lesbrief van het Damianencentrum. Ik vond het ook zeer geslaagd om ’s middags muziekgroepen uit het gebied op te laten treden op het centrale podium.”
Ook kenmerkend voor de vijfde editie van het festival waren de vele belevingsactiviteiten. Voor jong en oud. Dit varieerde van een workshop bloemen maken tot eigen pannenkoeken bakken, zelf muziek maken op landbouwmaterialen, kruisboogschieten, massages en kindervoorstellingen. Voorzitter Streekfestival Het Groene Woud, Frans van Beerendonk: “Vanwege het lustrum hebben we dit jaar echt geprobeerd het publiek te vermaken. En gezien de reacties zijn we daar zeer goed in geslaagd. Bezoekers vertoefden uren lang op het terrein. Steeds weer opnieuw verrast door de diversiteit aan activiteiten.”
Op het festivalterrein was ook Het Groene Woud als merk heel zichtbaar aanwezig. Op vlaggen, op producten, bedrijfsfolders en op certificaten. Van Beerendonk: “Er zijn nu al 50 bedrijven gecertificeerd en lid van de Coöperatie Het Groene Woud. Het effect hiervan zie je op het streekfestival. De gecertificeerde bedrijven laten zich van hun beste kant zien. Met heerlijke producten. De speltkoeken bijvoorbeeld gingen als warme broodjes over de toonbank. Maar ook leuke activiteiten, zoals de klimtoren en de viermansfietsen, waren er voor de bezoeker. Dat is ook wat we als coöperatie beogen. Het Groene Woud als aantrekkelijk gebied vermarkten, maar dan wel op duurzame wijze met versterking van de kwaliteiten van het gebied.”
Ook Jan Melis, nieuwe voorzitter van de Streekraad Het Groene Woud en De Meierij, is erg enthousiast over het verloop van het Streekfestival: “Met het Streekfestival zetten we jaarlijks Het Groene Woud in de schijnwerpers. Het evenement is gegroeid tot een echte publiekstrekker en daarmee erg belangrijk in de profilering van Het Groene Woud. Het evenement zet Het Groene Woud echt op de kaart. En dat is erg belangrijk willen we de stedelingen en mensen buiten Het Groene Woud interesseren voor dit prachtige gebied.”
Mooiboxtel.nl was ook aanwezig om foto´s te maken. Kijk voor een impressie in ons fotoboek.