Afbeelding
Foto: Willemijn Wijdenes

‘Communicatie en uitvoering uitstallingsbeleid en kentekenregistratiesysteem kon beter’

Algemeen

Boxtel - De fracties van D66 en VVD hebben vraagtekens bij uitvoering van en communicatie rond het centrumbeleid. Zo zou het systeem met ontheffingen om de Rechterstraat in te mogen rijden te traag, duur en omslachtig werken en is de communicatie met centrumbewoners en -ondernemers niet goed.

Hoewel D66 en VVD in een brief aan het college aangeven blij te zijn met de opknapbeurt van het centrum, heeft de fractie wel het een en ander aan te merken op de manier waarop dat gebeurd is. Zo zou de communicatie op een aantal punten tekort schieten.

De fractie haalt daarvoor als voorbeelden het kentekenregistratiesysteem en de invoering van het uitstallingenbeleid aan. Per 1 februari moeten ondernemers in het voetgangersgebied aan strenge eisen voldoen wat betreft de reclame-uitingen en rekken die zij op straat plaatsen.

Dit beleid werd ingevoerd op initiatief van D66 en VVD, maar die fracties zijn niet tevreden met de manier waarop de gemeente invulling heeft gegeven aan het voorafgaande overleg met ondernemers en omwonenden. “Op beide onderwerpen is de gemeenteraad niet vooraf bijgepraat over de uitkomst van de gevraagde gesprekken. En ook de centrumondernemers die wij hebben gesproken, geven aan dat er te weinig communicatie met hen is geweest”, schrijven zij. Dat leidt tot wrevel. Met name op het gebied van uitvoering en planning. “Want er zijn goede ideeën die nu niet konden worden ingebracht.”

Omslachtige ontheffingen
En ook met de invoering van het kentekenregistratiesysteem zijn volgens beide fracties zaken misgelopen. Zo is het erg omslachtig en duur een ontheffing te krijgen om met de auto de Rechterstraat in te mogen: “Volgens onze informatie moet een centrumbewoner of -ondernemer voor elke (spoed)klus die aan het huis of bedrijf wordt uitgevoerd, vijf dagen van tevoren een ontheffing aanvragen voor 33 euro per kenteken.”

Onwenselijk, vinden beide fracties, want hoe kun je vijf dagen vooraf al weten dat je een spoedklus hebt? Daarbij vinden ze de kosten per ontheffing onredelijk hoog. Hoe het beter kan zien de fracties in Tilburg. Daar kunnen zowel ondernemers als bewoners dit allemaal via een app regelen. De fracties vragen zich dan ook af of Boxtel zijn huiswerk goed gedaan heeft alvorens het systeem hier in te voeren. “Ook hierover horen wij klachten over de communicatie. Bijvoorbeeld over maatvoering en ingangsdatum is niet gecommuniceerd.”

De fracties willen van het gemeentebestuur horen in hoeverre er overleg is (geweest) met centrum-ondernemers en -bewoners. Ook zijn VVD en D66 benieuwd of de ideeën van hen zijn meegenomen in de uitwerking van beide centrumplannen.

Verloedering
D66 stelde eerder al vragen over de werkzaamheden aan het winkelpand aan de Rozemarijnstraat, Rechterstraat en Markt. De kenmerkende overhangende luifel werd daar verwijderd en vervangen. De staat van het pand is de fractie een doorn in het oog en verloedering ligt volgens D66 op de loer. “Het hergebruik van bestaand materiaal om de gevel te repareren en het herplaatsen van de airco-installaties aan de gevel stemt ons daarin niet hoopvol.”

De fractie wil onder meer weten of voor de werkzaamheden een vergunning benodigd was en zou graag zien dat de gemeente handhaaft indien er iets gebeurt dat onwenselijk is voor het straatbeeld. 

Uit de krant